Terugblik voor toekomstvisie: overzicht van unieke auto-ontwerpen

Autovisie brengt in het kader van zijn 65e verjaardag in de aankomende nummers een unieke reeks auto-ontwerpen, speciaal voor ons op maat gemaakt door de designers van diverse automerken. Het gaat daarbij steeds om moderne interpretaties van klassiek geworden modellen uit die periode.

Verwijzingen naar het verleden in een model voor het heden zijn van alle tijden. De meest spraakmakende voorbeelden in het huidige stadsverkeer zijn zonder twijfel de Mini hatchback en de Fiat 500. Maar deze hatchbacks zijn niet de grondlegger van de trend. Was het zoals Wikipedia beweert de Excalibur uit de jaren zestig, die zich liet inspireren door de Mercedes SSK? Of de Panther J72 naar voor-beeld van de Jaguar SS100? Of was dat kopieergedrag van een fan en geen trend?

Nissan Figaro.

Lotus Elan

Er waren meer fabrikanten die de geest van een klassieker in een nieuw model verwerkten, zoals de niet bepaald succesvolle Evante, die de originele Lotus Elan opnieuw tot leven bracht. Niet alleen de nichefabrikanten kwamen met schaamteloze, fraaie of betere ontwerpen, ook de Japanse auto-industrie maakte er een trend van. De eerste Mazda MX-5 ging verder waar de Engelse roadsters waren gestopt, maar de modellen stonden los van elkaar. Dat was wel anders met de MG RV8, die een regelrecht vervolg was op de MG B, waarvan de productie reeds enkele jaren daarvoor gestaakt was.

Rover bracht het model op basis van het origineel opnieuw tot leven, zij het in een gelimiteerde oplage van minder dan 2000 stuks én allemaal rechtsgestuurd. In de hedendaagse tijd zou je voor dit model welhaast van een ‘continuation’ spreken. De Nissans BE-1, Pao en Figaro uit eind jaren 80 en begin 90 verwezen naar de oorspronkelijke Mini. Ter gelegenheid van de 60e verjaardag bouwde Toyota in 1996 duizend exemplaren van de Classic. Het was een designode aan de AA uit 1936, het eerste productiemodel van het Japanse merk.

New Beetle

De Plymouth Prowler, na het verdwijnen van het merk uitgebracht als Chrysler, was een verwijziging naar oude hotrods. Bij Volkswagen stond op dat moment de New Beetle in de startblokken, een moderne variant van de Kever. Enkele jaren ervoor had het merk er al een studiemodel van gepresenteerd in de vorm van de Concept 1. Na de enthousiaste reacties van de Amerikanen werkte Volkswagen het model verder uit. De Amerikanen zorgden er wel voor dat van de Polo-basis werd overgestapt op het Golf-platform. Ook de in 1999 gepresenteerde BMW Z8 is zo’n typisch retro-model. Veel elementen zijn een knipoog naar de legendarische 507. Die verwijzing naar een voorganger geldt eveneens voor de kort daarna geïntroduceerde Mini en de Jaguar S-type.

Rond dezelfde tijd, de millenniumwisseling, kwam Toyota met de Origin. Dat was een hernieuwde uitgave van de Crown. Uit Amerika kwamen de PT Cruiser, gevolgd door de Chevrolet HHR. Ford deed ook mee, en wel met de Thunderbird, de GT en de vijfde generatie Mustang. De pony-car inspireerde Chevrolet om voor de Camaro de geschiedenisboeken in te duiken. De voorbeelden zijn kortom legio. Als de geschiedenisboeken waren gewist, hadden modellen als de Mercedes SLS AMG, Fiat 124 Spider, Alpine A110 en Honda e er totaal anders uitgezien. Juist om de modellen onder de aandacht te krijgen, kozen de designafdeling voor retrodesigns die via jeugdsentiment het publiek terug bij het merk brengt.

Uniek

Autovisie heeft dus een unieke reeks auto-ontwerpen ontvangen, die speciaal voor ons op maat zijn gemaakt door de ontwerpers van verschillende fabrikanten. Ben je benieuwd naar deze werkelijk unieke content, houd dan ons magazine goed in de gaten. Dat doe je door een abonnement af te sluiten of gewoon naar je plaatselijke supermarkt te gaan en in de lectuurbak te kijken. Maar je kunt ons magazine ook gemakkelijk digitaal lezen. Hoe je dat doet, lees je hier.

Autovisie digitaal lezen? Nu ook op je PC of laptop

Reageer op artikel:
Terugblik voor toekomstvisie: overzicht van unieke auto-ontwerpen
Sluiten