Mazda brengt nieuwe onderdelen MX-5 NA op de markt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fmazda_miata_sunburst_yellow.jpeg)
Mazda brengt nieuwe onderdelen voor de MX-5 NA. Eerder deed het merk dit al in Japan en Amerika, maar nu kan de klassieke roadster ook in Europa van nieuwe originele Mazda-onderdelen worden voorzien.
Het succesnummer van Mazda kwam in 1989 op de markt. Meer dan dertig jaar later rijden er nog steeds veel rond. De Mx-5, die in Noord-Amerika Miata heet, is goedkoop en leuk om te rijden maar inmiddels ook op leeftijd. Hoewel er doorgaans niet veel aan kapot gaat, slijten uiteindelijk ook de onderdelen van deze degelijke Mazda.
Nieuwe onderdelen
Softtops zijn op de MX-5 vaak na zo’n dertig jaar wel aan vervanging toe, dus het is prettig dat je nu kunt kiezen voor een originele Mazda softtop. Deze wordt gemaakt van dezelfde materialen als de origineel geleverde kap met plastic achterruit dus. Ook brengt Mazda Enkei aluminium wielen op de markt. Deze zijn naar de specificaties van de originele 14” NA-velgen gemaakt, maar dan lichter en sterker. Maar hier stopt het niet. Mazda brengt namelijk 156 onderdelen voor rechts gestuurde en 117 onderdelen voor LHD Miata’s klaarliggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fmazda_mx-5_6.jpg)
Restauratie
Eerder konden Japanse Eunos Roadster-eigenaren -zoals de MX-5 in Japan heet- al aan een restauratie beginnen. Hier waren in 2017 al de originele cabriokap, het Nardi-stuurwiel en de originele Bridgestone banden leverbaar. In Europa bestond die onderdelenvoorziening nog niet. Maar nu heeft Mazda de onderdelen op de markt gebracht met het oog op de toenemende restauratie-behoefte. De Japanners hebben gespecialiseerde retailers en MX5-fanclubs geraadpleegd zodat ze de meest noodzakelijke onderdelen aan kunnen bieden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fmazda_mx-5_1546.jpeg)
Roest
Nieuwe Mazda-onderdelen zijn natuurlijk geweldig, zeker wanneer je je auto helemaal origineel wilt houden. Toch is de MX-5 ook prima rijdend te houden met ‘after-market’ onderdelen. Over het algemeen is het geen dure auto in onderhoud, alleen zit er een grote maar aan de Mazda. De welbekende roestduivel moet in een vroeg stadium aangepakt worden, vooral de dorpels rotten anders weg. Hopelijk zijn die in de toekomst ook bij Mazda leverbaar..
Is dit het moment om een MX-5 te kopen? Dit zijn vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mazda MX-5 moet kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Er ontbreekt iets heel belangrijks bij deze Mini Cooper John Cooper Works
-
Duik in de prijslijst: dit heeft de BYD Seal te bieden