Autovisie
Autovisie Nieuws 8 aug 2020

Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mazda MX-5 moet kopen

De Mazda MX-5 is een van de leukste betaalbare sportauto’s die je kunt kopen. In dit artikel geven we je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.

Wie zoekt naar een betaalbare Mazda MX-5, komt waarschijnlijk bij de tweede generatie (NB) van het model uit. Daar gaan we het in dit artikel dan ook over hebben. Na het wereldwijde succes van de eerste, legendarische generatie MX-5 (modelcode NA), kreeg de tweezitter na negen jaar een frisse impuls. De NB-reeks was zachter gelijnd, minder spartaans en mateloos populair. Maar waarom moet je nu (niet) voor zo’n auto gaan?

Mazda MX-5
Fotografie: Jérôme Wassenaar

Plus: een pure rijbeleving

De eerste Mazda MX-5 was een pure rijdersauto en dat gold ook voor de tweede generatie, de NB. Het model dankt zijn sportautokarakter aan zijn lichtvoetige eigenschappen. De bekrachtigde besturing is een tandje minder scherp dan die van de NA, maar geeft nog steeds glasheldere informatie over de toestand van het wegdek en de stand van de wielen. Een genot om in te rijden! Verder heeft de MX-5 onafhankelijke wielophanging rondom met dubbele draagarmen, een stijf chassis en achterwielaandrijving. Samen zorgen die voor een heerlijke combinatie, waardoor de rijbeleving heel erg puur is en een lach op je gezicht tovert.

Plus: bereikbaarheid

Als je weet hoe goed zo’n MX-5 rijdt, dan is het ongelofelijk dat je op internet al exemplaren met een vraagprijs van €2000 vindt. Let wel op: dat zijn vaak auto’s met hoge kilometerstanden die er niet meer zo goed uit zien. Verdubbel je budget en je vist in een veel mooiere vijver, met beter onderhouden auto’s die je gegarandeerd ook meer plezier bieden. Er zijn nauwelijks concurrenten met dezelfde aanstekelijke mix van betrouwbare pret voor weinig poen – de NB is de leukste roadster die je zorgeloos met een bescheiden budget kunt rijden.

Mazda MX-5
Fotografie: Jérôme Wassenaar

Plus: goedkoop onderhoud

De techniek van een Mazda MX-5 is heel erg degelijk, waardoor je zorgeloos rond kunt rijden. Gaat er wel iets stuk, dan zijn onderdelen heel erg betaalbaar en bovendien vaak op voorraad. Met enige basiskennis en de hulp van de vele clubs en online fora zijn de meeste onderhoudswerkzaamheden ook prima zelf te doen. En omdat ’t model zo populair was en is, zijn er talloze aftermarket onderdelen waarmee je de NB helemaal naar eigen smaak en inzicht kan aanpassen.

Min: de roestduivel

Niet alles is perfect aan de Mazda MX-5 NB. Zo is menig MX-5 al in aanraking met de roestduivel gekomen.  Roestschade is daarom ook een van de belangrijkste aandachtspunten bij aankoop van een NB. Bekende plekken zijn de langsdragers voor, de achterste dorpeluiteinden en de achterspatbordranden. Controleer goed of de afwateringsslangen (lekbak cabriodak) en de afwateringsgaatjes in de dorpels niet verstopt zitten.

Mazda MX-5
Fotografie: Jérôme Wassenaar

Min: krap voor lange mensen

Omdat-ie zo klein en compact is, is-ie zo leuk om te rijden. Maar ben je langer dan gemiddeld, dan is het behelpen in de kleine cockpit van de MX-5 NB. De binnenruimte is voor de wat langere mens gewoon erg beperkt. Dat zorgt ervoor dat deze auto zeker niet voor iedereen geschikt is. Ben je wat langer en zoek je toch een MX-5, kijk dan naar de derde NC-generatie. Die is wat groter, zwaarder en dus minder scherp, maar is zeker een heerlijke stuurmansauto. Prijzen voor een NC liggen echter wel een stukje hoger.

Fotografie: Jérôme Wassenaar

Punten van aandacht voor aankoop Mazda MX-5

Toch is er altijd een aantal punten waar je rekening mee moet houden voor de aankoop van een NB. We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje.

– Roestschade is het belangrijkste aandachtspunt bij aankoop van een NB. Bekende plekken zijn de langsdragers voor, de achterste dorpeluiteinden en de achterspatbordranden.
– Controleer goed of de afwateringsslangen (lekbak cabriodak) en de afwateringsgaatjes in de dorpels gangbaar zijn.
– Controleer op olielekkage, meestal langs de klepdekselpakking, de nokkenaskeerringen of de krukaskeerring.
– Controleer de waterpomp op mogelijke lekkage.
– Controleer op versleten bougiekabels en een versleten dynamo.
– Het is normaal dat de banden tijdens (te) hard afremmen kunnen blokkeren.
– Vastzittende remzuigers komen voor. Als gangbaar maken niet helpt, zijn gereviseerde remklauwen een betaalbaar alternatief voor nieuw.
– Transmissie-olie en vloeistof van de hulpkoppelingscilinder moeten elke 90.000 kilometer ververst zijn.

Fotografie: Jérôme Wassenaar