Toyota duwt Subaru richting vol-elektrisch gamma
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fforester-e-boxer_high-124-11865.jpg)
Met de introductie van de e-boxer zet Subaru zijn eerste stap in de richting grootschalige elektrificatie, maar het merk verwacht over vijftien jaar alleen nog maar elektrische modellen te leveren.
Daar werkt de autobouwer nu naar toe. In een gesprek met persbureau Reuters laat de huidige Subaru-President Tomomi Nakamura weten te streven naar een wereldwijde verkoop van louter elektrische modellen in de eerste helft van de jaren dertig. Het is volgens de topman een stap in de richting van een CO2-neutrale samenleving. Tegen 2030 verwacht hij dat Subaru tenminste 40% van de jaarverkoop met hybride- en elektromodellen realiseert.
Toyota-componenten
Om de introductie van elektrotechniek bij Subaru op grote schaal toepasbaar te maken, leunt Subaru op aandeelhouder Toyota. De huidige e-boxer is volgens Subaru een eigen ontwikkeling, maar de nieuwe aandrijflijnen zullen beschikken over Toyota-componenten. In hetzelfde interview zegt Subaru’s ontwikkelingsbaas Tetsuo Onuki het volgende: “ook al gebruiken we Toyota-technologie, we willen hybridemodellen introduceren die passen bij Subaru”.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fe-boxer_0040glk_2.png)
Samenwerking Toyota Subaru
De Japanse autobouwer introduceerde eind vorig jaar de e-boxer op de Europese markt. De hybride-aandrijflijn, die debuteert in de XV en Forester, is een eigen ontwikkeling. Kort voor de marktintroductie kondigden de twee autobouwers aan intensiever te gaan samenwerken en dat de banden worden verstevigd. De twee gaan samen een platform voor een elektrische auto met accupakket ontwikkelen en Toyota’s hybridetechniek komt voor meerdere Subaru-modellen beschikbaar. De twee hebben al sinds 2005 een relatie en lanceren binnenkort een sportcoupé ter vervanging van de Toyota GT86 en Subaru BRZ.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftoyota-prius-plug-in-hybrid-foto-4.jpg)
Prius
Toyota introduceerde in 1997 zijn eerste hybride-personenauto, de Prius. Sindsdien heeft de autobouwer nagenoeg het gehele modellengamma geëlektrificeerd. Op jaarbasis verkoopt het merk meer dan een miljoen hybride-auto’s. Subaru komt net kijken als het om hybridetechniek gaat. De XV en Forester zijn de eerste modellen. Meer zullen volgen.
Video Subaru e-boxer
Autovisie reed onlangs met de e-boxer motor in de Forester. Bekijk hieronder de test.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lynk & Co 02: goedkoper, zuiniger en ruimer dan Volvo EX30
-
Deze parkeerplaats in P.C. Hooftstraat kost meer dan nieuwe Ferrari
-
Voorkom een boete! Met deze banden mag je Italië niet in
-
Zelf racen in sportwagencup kan! Dit kost het
-
Tanken na de ‘klik’ van het vulpistool: de gevolgen voor jouw auto
-
Land Cruiser te duur? Spotgoedkope Suzuki is ook serieuze 4×4
-
Audi RS 3 vs. Toyota GR Yaris: Welke is leuker op de Nordschleife?
-
Nieuwe Subaru-airbag kan veel Nederlandse levens redden
-
Het indrukwekkende wagenpark van F1-coureur Lando Norris
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Volvo S90 is vernieuwd en blijft dus toch nog wat langer bestaan
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine