Het is alweer maanden geleden dat De Tomaso ons verraste met de P72, een prachtige Italiaanse supercar met een probleem: hij was nog motorloos. Tot nu.

De Tomaso P72


Ruim 50 jaar nadat de laatste De Tomaso Pantera van de band rolde, kwam het merk op het Goodwood Festival of Speed met de P72. De Italianen bliezen vriend en vijand omver met een design waar je u tegen zegt, maar zoals het Italianen betaamt, was er iets mis met de auto: hij miste een aandrijflijn. Het was ten tijde van de onthulling simpelweg nog niet duidelijk welk motorblok het meest geschikt zou zijn voor de supercar. Maar ondertussen is daar duidelijkheid in gekomen: het wordt een vijfliter V8 van Ford.

De Tomaso P72


Roush

Wie de geschiedenis van De Tomaso kent, zal de keuze voor de Amerikaanse V8 lijkt passend vinden voor de P72. Want de originele Pantera had een 5,7 Cleveland V8-motor van Ford met 330 pk onder de kap. Maar voordat het nieuwe motorblok in de De Tomaso gelegd wordt, gaat hij eerst nog even bij Roush langs. De bekende Ford-tuner zorgt ervoor dat de V8 goed is voor minimaal 700 pk en 825 Nm. Het precieze aantal paardenkrachten communiceert De Tomaso nog niet. Wat het wel laat weten, is dat het bewust niet heeft gekozen voor een aandrijflijn met meer dan 1.000 pk. Dat was goed mogelijk geweest, en had ook bij het prijskaartje van €750.000 gepast, maar de Italianen vonden het beter om te kiezen voor een turboloos motorblok dat geleidelijk en vloeiend zijn vermogen afgeeft. Een tot de tanden getunede V8 zou te agressief zijn voor de luxueuze P72.

Roush kennen we overigens niet alleen van de ruigere uitgebouwde Mustangs, maar ook van de snelste pick-up ooit. De tuner bouwde de Ford F-150 Nitemare en gaf deze 'maar' 650 pk en 826 Nm. Daarmee zetten ze het record voor een 0-100 km/h sprint. De truck deed dit in 3,9 seconden.

De Tomaso P72


De Tomaso gaat precies 72 exemplaren bouwen en deze zijn allemaal al verkocht. Sterker nog, dat waren ze al voordat de auto überhaupt onder het doek vandaan kwam.