De Tesla Model 3 is onlangs aan de Euro NCAP-crashtests onderworpen. Niet geheel verrassend verdiende de auto daarmee de volle vijf sterren. Iets wat de Tesla Model S ook verdiende.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

De Tesla Model 3 is de best verkopende elektrische auto in Europa. Dit kwartaal zijn er weer een flink aantal bijgekomen, want Tesla wist er wereldwijd 77.550 bij nieuwe eigenaars af te leveren. En al die eigenaren kunnen opgelucht ademhalen, want volgens Euro NCAP staat er een erg veilige auto voor de deur. De dummies in de Model 3's die de instantie tegen meerdere objecten jaagde kwamen er keer op keer best goed vanaf. De elektrische auto kreeg dan ook de volle vijf sterren.

Veiligste auto

Euro NCAP deed de crashtests met een Tesla Model 3 Long Range RWD-versie. U weet wel, precies dat model dat u niet meer kunt kopen. Maar goed, daar werden de prestaties niet minder indrukwekkend van. Volgens Euro Ncap is het met een gemiddelde score van 94 uit 100 de veiligste auto die ze recentelijk hebben mogen testen. Sterker nog, het is de veiligste auto die ze tot nu toe testten onder het nieuwe en strengere protocol dat ze onlangs invoerden. Bescherming van een inzittende volwassene kwam op 96%, een kind kwam er iets slechter vanaf met 86% en de kwetsbare weggebruikers hadden het het slechtst met 74%. De Advanced Driver Assistent Systems (ADAS) in de auto beschermden voor 94%.

Tesla Model 3 - Euro Ncap


De testers hadden nog wel een kanttekening bij de ADAS die Tesla in de Model 3 heeft verwerkt. Deze zouden namelijk gevaarlijk kunnen zijn voor gebruikers. Niet omdat ze hun werk niet goed doen (ze krijgen niet voor niets een score van 94%) maar omdat de werking ervan niet duidelijk genoeg beschreven is. Daardoor zouden gebruikers andere verwachtingen kunnen hebben en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaken. Deze opmerking is geen verrassing, want meerdere instanties hebben dit probleem al vaker aangekaart.

Model S

De Tesla Model S werd voor het laatst in 2014 aan de crashtests onderworpen. Toen werden er meerdere Model S 85 kWh tegen verschillende objecten geslingerd. Eveneens is dit model ook nu niet meer verkrijgbaar. Destijds scoorde de Model s iets lager dan de Model 3 dat dit jaar deed. Een volwassene was voor 82% beschermd, een kind voor 77% en voetgangers voor 66%. De ADAS werkten ook beduidend minder goed met een rating van 71%.

Tesla Model S