Tesla komt met nog krachtigere Model S met ‘Plaid powertrain’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-s-performance.jpg)
Tesla staat op het punt om een recordpoging te doen op de Nürburgring met een Model S. Alleen is dit geen normale. De gebruikte versie heeft een nieuwe ‘Plaid powertrain’. Dat wil zeggen dat het de krachtigste Tesla Model S tot nu toe is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2Fp100d-announcement.jpg)
Elon Musk, CEO van Tesla, kondigde onlangs aan dat de Model S een record op de Nürburgring zou gaan zetten. Of dat ook gaat lukken zullen we ongetwijfeld binnenkort zien, want de Model S is al gespot op het legendarische circuit. Er is alleen wel iets aan de hand, want de Tesla die op het Duitse asfalt rijdt is er niet zomaar één. Op verschillende spionagefoto’s is te zien dat het gaat om een extra dikke versie die een P100D+-badge op de achterkant draagt. Dat wijst erop dat Musk een extra krachtige versie van de S inzet om de Porsche Taycan van de troon te duwen.
Plaid
Daarnaast heeft Tesla onlangs een record voor snelste vierdeursauto op Laguna Seca gezet. Dit deed het merk met een Model S met een zogenoemde ‘Plaid powertrain’. Deze aandrijflijn moet meer vermogen leveren dan de krachtigste Tesla’s van dit moment. Daarmee wist de Model S het staande record met een seconde te verbeteren. Het nieuwe record staat op 1:36,555. Het lijkt erop dat de auto ook in Duitsland wordt ingezet.
Hoeveel krachtiger deze speciale versie van de Model S is, laat Musk niet weten. Wat hij wel via Twitter vertelt is dat de Plaid-versie van de Model S, Y en Roadster in ontwikkeling zijn. Ze komen boven de Performance-modellen met de Ludicrous-mode te staan en zullen daarom ook duurder worden. Maar, zo stelt Musk, ze zullen nog steeds goedkoper zijn dan vergelijkbare modellen van de concurrentie. De Plaid zal standaard zijn voor de Roadster en het duurt nog zeker een jaar voordat het bedrijf klaar is met de ontwikkeling van de aandrijflijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla_roadster_84.jpg)
Dikker
Naast de nieuwe Plaid-optie oogt de elektrische auto waarmee een record op de Nürburgring gezet moet worden ook anders. Hij heeft een sportievere voorbumper met grotere luchtgaten, vermoedelijk voor betere koeling. En heeft grotere velgen met sportiever rubber die zich in uitgeklopte wielkasten bevinden.
Volgens bronnen zou Tesla op 21 september een privé-slot van 30 minuten op de Nordschleife geboekt hebben. Het zou kunnen dat de recordpoging al op 18 september plaatsvindt, maar dan zou de Tesla waarschijnlijk het circuit niet voor zichzelf hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland