Tesla gaat strijd met Porsche aan op Nürburgring
Elon Musk, CEO van Tesla, heeft op Twitter aangekondigd dat de Tesla Model S volgende week op de Nürburgring te vinden is. Vermoedelijk om de Porsche Taycan van zijn troon te stoten.
De strijd om de Nürburgringrecords voor elektrische auto’s is aan. Heel erg aan. Volkswagen ramde de ID.R eerder dit jaar als allersnelste elektrische auto ooit over de Nordschleife en Porsche wist met de Taycan het record voor elektrische vierdeursauto te pakken. Niet dat dat een hele grote uitdaging was overigens. Maar nu lijkt het echt interessant te worden, want Porsches Tesla-killer moet zich nu staande gaan houden tegenover een heuse Tesla. Elon Musk heeft namelijk op Twitter laten weten dat zijn elektrische zakensedan zijn opwachting maakt op het legendarische Duitse circuit.
Strijd
En voor degene die nu denkt dat de strijd al gestreden is voordat hij begint, kijk even mee. De Tesla Model S is sneller van de lijn. Een 0-100 sprint kost de S Performance in Ludicrous Mode maar 2,6 seconden. De Porsche Taycan Turbo S heeft hier 2,8 seconden voor nodig. Maar naar daarna neemt de Porsche de leiding over. Een 0-200 km/h sprint kost een Tesla namelijk 10,5 seconden terwijl de Taycan dit in minder dan 10 seconden doet. Ook heeft de Porsche met zijn 400 voltsysteem een hogere constante doorvoer van stroom waardoor hij langer dan de Tesla hogere snelheden kan vasthouden. Maar juist op dat punt lijkt de Amerikaanse autofabrikant nu te willen bewijzen dat het beter is dan de Stuttgarters. Het kan dus nog wel eens heel erg spannend worden.
Nürburgring
Porsche zette vorige week testrijder Lars Kern in een Taycan Turbo S. Hij had vervolgens maar 7 minuten en 42 seconden nodig om de elektrische sportwagen over het 25,95 kilometer lange circuit te sturen. Of de Tesla Model S dan kan evenaren weten we niet. Wat we wel weten is dat de Model 3 Performance ongeveer 9 minuten heeft voor een rondje. Kanttekening daarbij wel is dat die tijd werd gezet tijdens een dag waarop er meer verkeer op de Nürburgring reed.
Overigens kon Musk het ook niet laten om een grapje te maken over de ‘Turbo’ aanduiding op de Porsche Taycan. Hij Twitterde direct na de lancering: “Um @Porsche, this word Turbo does not mean what you think it does.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China