‘Tesla gaat extra fabriek in China neerzetten’
Gaat Tesla een extra fabriek in China neerzetten? Volgens persbureau Reuters worden er achter de schermen plannen gesmeed om een tweede fabriek in China neer te zetten. De extra productiecapaciteit is bedoeld voor zowel de lokale markt als exportmarkten. De Amerikaanse autobouwer laat zich nog niet uit over de bouw van een nieuwe fabriek.
Volgens Reuters starten de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe fabriek al volgende maand. Het persbureau heeft de informatie van twee betrokkenen, zo geeft het aan. De fabriek is noodzakelijk om aan de groeiende vraag naar de Amerikaanse elektro-auto’s te voldoen. De tweede productiefaciliteit zorgt ervoor dat de capaciteit van Tesla in China verdubbelt. Dat zou betekenen dat Tesla op jaarbasis twee miljoen elektro-auto’s in China kan bouwen. De auto’s zijn niet voor het Aziatische land alleen en niet voor enkele omringende landen bestemd, in Nederland levert de fabrikant ook de in China gebouwde Model 3 en Model Y.
Nu al één miljoen auto’s per jaar
Tesla maakt de Model 3 en Model Y sinds kort in China. De fabriek met naam Gigafactory 3 moet dit jaar over een capaciteit van één miljoen auto’s beschikken, het dubbele van de oorspronkelijke planning. Daartoe zijn enkele ingrepen noodzakelijk, maar die staan gepland. De fabrikant heeft intern al aangeven de wekelijkse productie op te voeren tot 22.000 auto’s, zo geeft Automotive News aan.
Helft uit China
De Chinese fabriek levert een belangrijke bijdrage aan de Tesla-verkoopresultaten. Van de ongeveer 936.000 verkochte auto’s over heel 2021 kwam de helft uit China, zo berekende Reuters. Momenteel worden er meer auto’s in China gebouwd dan in welke andere Tesla-fabriek dan ook.
Duitse tegenwerking
De Amerikaanse autofabrikant zet momenteel ook in Duitsland een fabriek neer, maar het bedrijf ondervindt tijdens de bouw keer op keer tegenwerking. De ene keer is het de lokale bevolking, de andere keer een milieuorganisatie. De faciliteit had in het najaar van 2021 operationeel moeten zijn. De eerste auto moet er nog van de band rollen. Inmiddels is Tesla al enkele jaren bezig om de ‘Berlin Gigafactory’ operationeel te krijgen. Uit de fabriek in China rolde in minder dan een jaar al de eerste auto van de band.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland