Renault geeft volgende EV-crossover ‘historisch verantwoorde’ naam
Renault mag dan langzaam afscheid nemen van de huidige generatie Scenic, de Fransen zwaaien de aanduiding nog niet uit. Binnen het elektro-offensief is ruimte voor een Scenic, een naam die de Fransen in de jaren 90 voor het eerst op diens succesvolle MPV plakten.
Niemand minder dan Luca de Meo liet tijdens een presentatie aan investeerders weten dat er opnieuw een Scenic komt. Dat wordt geen gefacelifte versie van het bestaande model of een evolutie van de huidige editie. Nee, voor de volgende generatie gooit Renault het over een andere boeg. Meer dan het bestaande type wordt de toekomstige Scenic een crossover. En dan een met een volledig elektrische aanduiding. De Fransen nemen als technische basis het platform van de Mégane E-Tech en plaatsen daar na wat technische ingrepen een ander koetswerk op. Dit zogenaamde CMF-EV platform is modulair. Op die manier kan de wielbasis aangepast worden aan de carrosserievorm en het concept van de auto.
Familie
De Scenic maakt deel uit van een waar productoffensief van de Fransen. Alleen al aan elektrische modellen zijn er momenteel 27 gepland. De reeds voorgestelde Mégane E-Tech Electric trapt af. En zoals Autovisie al tijdens de onthulling van de elektrisch aangedreven hatchback als eerste wereldkundig maakte, vormt deze eerste Mégane één model binnen de familie, zoals Renault de Mégane-productlijn altijd uit meerdere carrosserievormen opbouwde. Een hooggeplaatste functionaris binnen het Franse concern verklapte toen dat er minimaal drie varianten verschijnen. De elektrische Scenic, de crossover, staat voor 2024 gepland. De huidige Scenic is dan reeds uit productie. De fabrikant bouwt binnen enkele maanden het laatste model met verbrandingsmotoren. De laatste Grand Scenic staat voor begin 2023 gepland.
Mobilize Twizy en Alpine Crossover
De 27 elektromodellen zijn bedoeld voor de komende drie jaar en vallen onder verschillende merken van het Franse concern. Zo krijgt Dacia in 2024 de opvolger van de Spring EV en onder de vlag van Mobilize verschijnt dit jaar de Limo en volgend jaar de Twizy. Bij Alpine maakt men zich op voor drie elektromodellen. De eerste verschijnt in 2024 en betreft een crossover. Het tweede type wordt een sportsedan met als introductiejaar 2025. Ook gaat het aan de haal met de nieuwe 5.
Kleiner
Binnen het Renault-programma komen in 2024 de elektrische 4 en 5, waarvan laatstgenoemde reeds als concept car is getoond. De Franse autobouwer zet die compacte middenklasser op een aangepaste bodemsectie van de Mégane E-tech. Niet alleen delen de 4 en 5 het platform, ook de volgende generatie Nissan Micra krijgt de beschikking over de bodemsectie. De Dacia Spring EV zal niet op dit platform komen te staan. De fabrikant spreekt van CMF-EV A, terwijl de architectuur van de Renault 4 en 5 CMF-EV B wordt genoemd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken