Nieuwe Renault Grand Scénic is langer, hoger, breder
Na de onthulling van de Scénic in maart, kon de Renault Grand Scénic natuurlijk niet achterblijven. Hij is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en is meer dan ooit een ‘Petit Espace’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F2-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_-e1464071942533.jpg)
Groter
De Espace is met zijn 4,86 meter nog wel een duidelijk maatje groter dan de 4,63 meter lange Renault Grand Scénic. Toch is de nieuwe auto in alle opzichten gegroeid. Zo is hij 7,5 centimeter langer dan het voorgaande model, waarvan 3,5 centimeter in de wielbasis zit. Hij heeft net als de normale Scénic 3 centimeter meer bodemvrijheid, waardoor hij ook meer op een crossover lijkt. Hij meet nu 1.865 millimeter in de breedte, wat twee centimeter meer is dan het vorige model. De hoogte is met 1,5 centimeter toegenomen tot 1,66 meter. In de hoogte en breedte doet hij respectievelijk nog maar anderhalve en twee centimeter onder voor de Espace.
Vijf of zeven
De Grand Scénic komt net als zijn voorganger weer met vijf of zeven zitplaatsen. De stoelen zijn neer te klappen met een tik op het infotainmentsysteem. Renault noemt het ‘One Touch Folding’. Met de achterste stoelen naar beneden ontstaat er een bagageruimte van 765 liter,een toename van 201 liter ten opzichte van het vorige model. De tweede rij is ook neer te klappen met de knop op het R-Link infotainmentsysteem. De laadvloer is dan volledig vlak. Als er serieus lange voorwerpen mee moeten, is ook de rechter voorstoel nog om te klappen. Er passen dan voorwerpen van maximaal 2,85 meter lang in de auto.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F3-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_.jpg)
Hybrid Assist
De Renault Grand Scénic deelt zijn motoren met zijn kleinere broer. Dat houdt in dat er twee benzineversies komen en drie diesels. De 1,2 liter viercilinder turbo benzinemotor is er in twee smaken: met 115 pk of 130 pk. Dieselen kan met de 1,6 liter dieselmotor met 130 pk of 160 pk. Later volgt ook een 110 pk sterke variant met Hybrid Assist, waar een kleine elektrische hulpmotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Schakelen doe je in de benzineversies (TCe 115 en TCe 130) en de dCi 110 Hybrid Assist altijd met de hand. In de dCi 160 is het blok altijd gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling.
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)
-
Goedkope Renault Twingo blijkt stiekem half Chinees
-
Gamechanger? Dit wegdek laadt elektrische auto tijdens het rijden op, kost €2 miljoen per kilometer
-
Tokkiemodus! Porsche komt met asociaalste rijassistent ooit
-
Deze elektrische auto wordt per 1 januari maar liefst 52.000 euro duurder!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FRenault-Grand-Sc%C3%A9nic-Autovisie.nl-4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FRenault-Grand-Sc%C3%A9nic-Autovisie.nl-5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FRenault-Grand-Sc%C3%A9nic-Autovisie.nl-3.jpg)