‘Tesla gaat extra fabriek in China neerzetten’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-81-van-90.jpg)
Gaat Tesla een extra fabriek in China neerzetten? Volgens persbureau Reuters worden er achter de schermen plannen gesmeed om een tweede fabriek in China neer te zetten. De extra productiecapaciteit is bedoeld voor zowel de lokale markt als exportmarkten. De Amerikaanse autobouwer laat zich nog niet uit over de bouw van een nieuwe fabriek.
Volgens Reuters starten de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe fabriek al volgende maand. Het persbureau heeft de informatie van twee betrokkenen, zo geeft het aan. De fabriek is noodzakelijk om aan de groeiende vraag naar de Amerikaanse elektro-auto’s te voldoen. De tweede productiefaciliteit zorgt ervoor dat de capaciteit van Tesla in China verdubbelt. Dat zou betekenen dat Tesla op jaarbasis twee miljoen elektro-auto’s in China kan bouwen. De auto’s zijn niet voor het Aziatische land alleen en niet voor enkele omringende landen bestemd, in Nederland levert de fabrikant ook de in China gebouwde Model 3 en Model Y.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-90-van-90opladen-laadpaal.jpg)
Nu al één miljoen auto’s per jaar
Tesla maakt de Model 3 en Model Y sinds kort in China. De fabriek met naam Gigafactory 3 moet dit jaar over een capaciteit van één miljoen auto’s beschikken, het dubbele van de oorspronkelijke planning. Daartoe zijn enkele ingrepen noodzakelijk, maar die staan gepland. De fabrikant heeft intern al aangeven de wekelijkse productie op te voeren tot 22.000 auto’s, zo geeft Automotive News aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-85-van-90-opladen-laadpaal.jpg)
Helft uit China
De Chinese fabriek levert een belangrijke bijdrage aan de Tesla-verkoopresultaten. Van de ongeveer 936.000 verkochte auto’s over heel 2021 kwam de helft uit China, zo berekende Reuters. Momenteel worden er meer auto’s in China gebouwd dan in welke andere Tesla-fabriek dan ook.
Duitse tegenwerking
De Amerikaanse autofabrikant zet momenteel ook in Duitsland een fabriek neer, maar het bedrijf ondervindt tijdens de bouw keer op keer tegenwerking. De ene keer is het de lokale bevolking, de andere keer een milieuorganisatie. De faciliteit had in het najaar van 2021 operationeel moeten zijn. De eerste auto moet er nog van de band rollen. Inmiddels is Tesla al enkele jaren bezig om de ‘Berlin Gigafactory’ operationeel te krijgen. Uit de fabriek in China rolde in minder dan een jaar al de eerste auto van de band.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom jij mag bepalen hoe de nieuwste Alfa Romeo gaat heten
-
Gaat deze elektrische Porsche het Nürburgring-record verpulveren?
-
Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar
-
Je raadt nooit welke auto dit is! Tip: Geen Renault Clio
-
Hier krijg je bijna 20.000 dollar korting op een nieuwe Tesla Model 3
-
Dit zijn de 10 duurste en goedkoopste gemeentes om jouw elektrische auto op te laden
-
Uit cijfers blijkt deze tweedehands auto de perfecte occasion te zijn
-
Benzine wordt in 2024 misschien niet nóg duurder
-
Opvallend: tweedehands dieselauto’s plots populairder dan elektrische occasions
-
Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?
-
Duik in de prijslijst: de BMW XM – lekker fout?
-
Dit rijdende paasei kun je binnenkort in Nederland tegenkomen