Suzuki heeft goed nieuws voor luie caravantrekkers
Heel goed nieuws voor vakantiegangers met een caravan, want Suzuki verhoogt op de Vitara en de S-Cross het maximum trekgewicht. Daarnaast komt er een nieuwe automaat beschikbaar.
Meer trekken, minder schakelen. Dat is de modeljaarwijziging van Suzuki voor de Vitara en S-Cross. Suzuki introduceert op zowel de Vitara als de S-Cross namelijk een nieuwe zestrapsautomaat. De bak is tegen meerprijs verkrijgbaar op versie met de zogeheten Smart Hybrid-aandrijflijn. Deze bestaat uit een geëlektrificeerde 1,4-liter benzinemotor, de zogenaamde Boosterjet. Het betreft een viercilinder met turbo en directe inspuiting. Hij levert 129 pk. Door de verbrandingsmotor te voorzien van een geïntegreerde startmotor krijgt de aandrijflijn een krachtimpuls. De ISG, die zijn kracht haalt uit een 48V lithium-ion accu, perst er 14 pk uit. Daarmee ondersteunt de generator/startmotor de benzinemotor tijdens het accelereren. Het koppel bedraagt voor zowel de Vitara als de S-Cross 235 Nm.
Technische verschillen
Over het prestatieniveau laat Suzuki voor de Vitara en S-Cross nog niets los. Het verbruik, de acceleratiecijfers en de topsnelheid zullen later bekend worden gemaakt.
300 kg extra voor automaat
De importeur weet al wel te melden dat ook de versies met de zestrapsautomaat ook profiteren van het verhoogde trekgewicht dat de fabrikant voor de SUV en Crossover heeft weten te realiseren. Beide auto’s mogen nu een aanhangwagen of caravan van maximaal 1500 kg trekken. Het trekgewicht ligt dus 300 kg hoger dan de handgeschakelde types tot op heden mochten trekken. De handbak heeft net als de nieuwe automaat zes versnellingen.
Twee versies
Waar er voor de motor voor de automaatversie geen keuze is, daar biedt Suzuki de automaatuitvoering op de Vitara in twee uitrustingsniveaus aan. De importeur kiest voor de niveaus Select en Style, wat betekent dat de Comfort louter met handbak verkrijgbaar is. De fabrikant biedt de automaat ook in combinatie met vierwielaandrijving aan. De vanafprijs is vastgesteld op 27.550 euro. Daarmee is de aandrijflijn 1800 euro duurder dan de ‘doe-het-zelf’-versnellingsbak. Suzuki voert de auto uit met zaken als adaptieve cruise control, climate control, een regensensor en led-koplampen.
Ook voor S-Cross
De S-Cross met automaat heeft een prijskaartje van 28.400 euro. Ook hier geldt een meerprijs ten opzichte van de handgeschakelde versie. Het basisniveau Comfort is eveneens niet met een automaat verkrijgbaar, de Select en Style wel. Zowel de Vitara als S-Cross is per maart leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard