Nu officieel: Suzuki stelt Vitara Hybrid voor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F11-Suzuki-introduceert-nieuwe-Hybride-aandrijflijn.jpg)
Eindelijk is het zover, Suzuki kondigt officieel zijn hybride-aandrijflijn voor de Vitara en S-Cross aan. Er wordt al geruime tijd over de geëlektrificeerde motor gesproken, maar de Japanners hielden de kaken over de Hybrid tot op heden stijf op elkaar.
De aankondiging volgt kort nadat Autovisie melding maakte van de aandrijflijn, bestaande uit een 1,5-liter viercilinder met elektro-ondersteuning. Zoals eerder geschreven en in de video over de vernieuwde S-Cross aangekondigd, debuteert de aandrijflijn in de Vitara en komt die later in zijn SUV-broer te hangen.
Twee- en vierwielaandrijving
Het gaat om een viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1,5 liter. De verbrandingsmotor levert een vermogen van 102 pk. Aan het blok koppelt Suzuki een elektromotor met een vermogen van 24 kW. Het systeemvermogen komt op 115 pk uit. De kracht wordt via een automatische transmissie naar de voorwielen gedirigeerd, al heeft de geïnteresseerde ook de mogelijkheid om een vierwielaandrijver te bestellen. Deze AllGrip gedoopte 4×4-versie beschikt eveneens over een automatische transmissie.
BoosterJet blijft
Suzuki geeft aan dat het de Full Hybrid-aandrijflijn in eigen huis heeft ontwikkeld en dat er geen beroep is gedaan op een andere partij, zoals aandeelhouder Toyota. De Japanners ontwikkelden al eerder de zogeheten Smart Hybrid-motor volledig zelfstandig. Die krachtbron wordt momenteel in de Vitara en de S-Cross aangeboden. Deze 1.4 BoosterJet-motor zal naast de 1.5 Hybrid leverbaar blijven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F02-Suzuki-introduceert-nieuwe-Hybride-aandrijflijn.jpg)
Prijzen Vitara Hybrid
De Vitara krijgt van de twee SUV’s als eerste de Full Hybrid-aandrijflijn. De levering start al komende maand. Op de S-Cross Full Hybrid is het tot de tweede helft van 2022 wachten, voordat de motorruimte met de 1,5-liter viercilinder wordt gevuld. Ondanks dat de Vitara Hybrid binnen afzienbare tijd op de markt komt, is de prijsstelling van de motorisering nog niet bekend. De importeur heeft uiteraard nog geen prijzen van de S-Cross Hybrid. Het bedrijf is sowieso in afwachting van de definitieve BPM-bedragen voor 2022.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ferrari bezig met Tesla Roadster-achtige ‘raketten’
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Dit zijn de 10 meest teleurstellende auto’s volgens Amerikaans onderzoek
-
BMW is bezig met geursproeiers onder het logo
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien