Suzuki heeft goed nieuws voor luie caravantrekkers
![Suzuki S-Cross](https://img.autovisie.nl/images/ecGv8nKSgIqbZHxVy8NX5D-g8BI=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F03-Suzuki-S-Cross-1_4-Smart-Hybrid.jpg)
Heel goed nieuws voor vakantiegangers met een caravan, want Suzuki verhoogt op de Vitara en de S-Cross het maximum trekgewicht. Daarnaast komt er een nieuwe automaat beschikbaar.
Meer trekken, minder schakelen. Dat is de modeljaarwijziging van Suzuki voor de Vitara en S-Cross. Suzuki introduceert op zowel de Vitara als de S-Cross namelijk een nieuwe zestrapsautomaat. De bak is tegen meerprijs verkrijgbaar op versie met de zogeheten Smart Hybrid-aandrijflijn. Deze bestaat uit een geëlektrificeerde 1,4-liter benzinemotor, de zogenaamde Boosterjet. Het betreft een viercilinder met turbo en directe inspuiting. Hij levert 129 pk. Door de verbrandingsmotor te voorzien van een geïntegreerde startmotor krijgt de aandrijflijn een krachtimpuls. De ISG, die zijn kracht haalt uit een 48V lithium-ion accu, perst er 14 pk uit. Daarmee ondersteunt de generator/startmotor de benzinemotor tijdens het accelereren. Het koppel bedraagt voor zowel de Vitara als de S-Cross 235 Nm.
![Suzuki Vitara](https://img.autovisie.nl/images/iHqNJQSY6YtfI_uNJOvBxBFhFaw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F01-Suzuki-Vitara-1_4-Smart-Hybrid.jpg)
Technische verschillen
Over het prestatieniveau laat Suzuki voor de Vitara en S-Cross nog niets los. Het verbruik, de acceleratiecijfers en de topsnelheid zullen later bekend worden gemaakt.
300 kg extra voor automaat
De importeur weet al wel te melden dat ook de versies met de zestrapsautomaat ook profiteren van het verhoogde trekgewicht dat de fabrikant voor de SUV en Crossover heeft weten te realiseren. Beide auto’s mogen nu een aanhangwagen of caravan van maximaal 1500 kg trekken. Het trekgewicht ligt dus 300 kg hoger dan de handgeschakelde types tot op heden mochten trekken. De handbak heeft net als de nieuwe automaat zes versnellingen.
![Suzuki Vitara](https://img.autovisie.nl/images/zC6HJKMnAch2_ncCLDa61Z5fW2s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F04-Suzuki-Vitara-1_4-Smart-Hybrid.jpg)
Twee versies
Waar er voor de motor voor de automaatversie geen keuze is, daar biedt Suzuki de automaatuitvoering op de Vitara in twee uitrustingsniveaus aan. De importeur kiest voor de niveaus Select en Style, wat betekent dat de Comfort louter met handbak verkrijgbaar is. De fabrikant biedt de automaat ook in combinatie met vierwielaandrijving aan. De vanafprijs is vastgesteld op 27.550 euro. Daarmee is de aandrijflijn 1800 euro duurder dan de ‘doe-het-zelf’-versnellingsbak. Suzuki voert de auto uit met zaken als adaptieve cruise control, climate control, een regensensor en led-koplampen.
Ook voor S-Cross
De S-Cross met automaat heeft een prijskaartje van 28.400 euro. Ook hier geldt een meerprijs ten opzichte van de handgeschakelde versie. Het basisniveau Comfort is eveneens niet met een automaat verkrijgbaar, de Select en Style wel. Zowel de Vitara als S-Cross is per maart leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?