De afgelopen jaren konden mensen flink profiteren van subsidies van de overheid als men een elektrische auto aanschafte of leasete. In het nieuwe Klimaatakkoord wordt dat een flink stuk minder.

Laadpaal thuis


Elektrisch rijden is extra aantrekkelijk in Nederland. Vooral de leaserijders profiteren hiervan aangezien ze in de meeste gevallen maar 4% bijtelling betalen. Daarnaast helpt het gebrek aan BPM en het niet hoeven te betalen van wegenbelasting ook erg mee. Maar aan alles komt een einde, zo ook aan al deze extraatjes. Tenminste, als we de bronnen van de NOS mogen geloven. Deze geven aan dat het Klimaatakkoord de elektrische auto wat minder voortrekt boven de auto’s met verbrandingsmotoren.

Duurder

Als de plannen doorgaan, dan is het gedaan met voorgestelde de subsidie van € 6.000,- op de aanschafprijs van een elektrische auto. Deze wordt dan gehalveerd naar € 3.000,-. Daarnaast worden ook de leasers in de portemonnee geraakt. Het huidige bijtellingstarief van 4% gaat eruit. Dit wordt veranderd naar 8 of 10%. En deze zal ook nog eens alleen gelden tot een cataloguswaarde van € 40.000,-. Daarboven geldt het normale tarief.

Aan de andere kant is er goed nieuws voor degene die niet elektrisch rijden. In het nieuwe Klimaatakkoord krijgen benzine- en dieselrijders niet te maken met nog meer stijgende kosten. Alle verzwaringen voor deze groep worden geschrapt.

Moord en brand

Leasebedrijven en de Stichting Natuur en Milieu schreeuwen moord en brand. Ze denken het dat de groei van elektrisch rijden flink afneemt als het Klimaatakkoord er doorheen komt. Leasemaatschappijen denken dat elektrisch rijden zo onnodig duur wordt. De stichting maakt zich vooral druk om de CO2-uitstoot en de impact die dat heeft op de natuur.

Het Klimaatakkoord wordt de aankomende dagen doorgenomen in het coalitieoverleg. Het uiteindelijke doel van het akkoord is om de Co2-uitstoot in 2030 met 45% omlaag te krijgen.