Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 29 jul 2021

SsangYong introduceert nieuwe ontwerpfilosofie voor toekomst

SsangYong moet flink aan de bak om met winstgevende modellen te komen en dus gaat het werken volgens een nieuwe designfilosofie. De KR10 SUV moet ons alvast lekker maken.

Op de eerste schetsen is duidelijk te zien dat de SUV eer moet doen aan haar nieuwe ontwerpfilosofie: ‘Powered by Toughness’. Dat is mooie PR-praat, zeker als je de vier concepten ziet die onder deze filosofie vallen: ‘Robust Architecture’, Unexpected Delight’, ‘Vibrant Contrast’, and ‘Communion with Nature.’

Uiteraard hebben al deze vier concepten een eigen gedachtegang, al komt het er gewoon op neer dat de auto onder codenaam KR10 een robuuste SUV moet worden. Wel een ietwat generieke auto, want het hoekige ontwerp, flinke offroad-banden en de ronde koplampen kunnen ook zo van een ander merk afkomstig zijn.

SsangYong…Jeep?

Wie een korte blik werpt, kan er namelijk zo een Jeep in zien. En da’s niet zo vreemd. SsangYong zegt namelijk naar haar verleden te hebben gekeken ter inspiratie voor de toekomst. Daarvoor pakte het er de Korando SUV uit 1983 bij, die op zijn beurt weer geïnspireerd was door de iconische Jeep CJ.

Alle toekomstige auto’s die van dit Koreaanse merk komen zullen de filosofie van ‘Powered by Toughness’ volgen. Hoewel ze nog niet veel weggeven over de specificaties, geeft SsangYong wel aan dat ze ‘milieuvriendelijke aandrijflijnen’ willen plaatsen in haar nieuwe modellen. Mogelijk kijken we nu dus naar de schetsen van een elektrische SUV, al moet dat dus nog maar blijken.

Financiële problemen

SsangYong liet eerder dit jaar al afbeeldingen zien van een model dat nu nog onder de codenaam J100 valt. Deze middelgrote SUV moet in 2022 op de markt verschijnen, al wilden ze nog niet te veel loslaten over het model. “Het ontwerp van de J100 zal een nieuwe, moderne, authentieke SUV opleveren, met stijlkenmerken gebaseerd op SsangYongs designtaal om een ​​sterke en veilige SUV te creëren.” Ook verschijnt binnenkort een elektrische versie van de huidige Korando onder de noemer e-Motion.

SsangYong heeft de afgelopen tijd geleden onder lagere verkoopcijfers. Het werd zelfs even heet onder de voeten, toen het afgelopen december nog om surseance van betaling moesten vragen. Om uit die financiële storm te komen is het dus druk bezig aan de tekentafel om met modellen te komen die een breder publiek aanspreken.

Korando e-Motion

“Het bedrijf heeft vastgesteld dat het als onderdeel van een toekomstige fusie en overname zelf de drijvende kracht moet worden achter dit nieuwe zelfreddingsplan”, liet de fabrikant weten. “Centraal hierin staat een volledige stap om te voldoen aan de toekomstige eisen van de internationale auto markt.” De eerste stap is de elektrische Korando e-Motion.

SsangYong