Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
SsangYong vraagt na lange tijd weer aandacht. Of we willen proeven van de nieuwe Torres, een compleet nieuw model. Detail: deze versie met verbrandingsmotor krijgen wij niet.
Maar omdat we niet ongevoelig zijn voor Belgische charme (importeur Astara huist in Kontich onder de rook van Antwerpen) hier toch een kort verslag.
Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
Uiteraard hadden we met Hollandse directheid gevraagd of deze Torres met 1.5-turbomotor ook naar Nederland komt, maar het antwoord luidde: ‘De Torres ICE zal niet officieel op de prijslijst staan in NL, gezien de fiscale omstandigheden, maar kan uiteraard besteld worden als een Nederlandse klant die echt wil hebben.’
We laten ons deze komkommer verkopen en reizen toch af naar het land waar het leven uit lekker lang lunchen lijkt te bestaan. Vooral ook omdat de Torres totaal nieuw is en er goed en veelbelovend uitziet.
De SsangYong Torres is indrukwekkend
Dit is echt zo’n auto waarvoor je een stapje terugdoet om hem nog eens helemaal goed te bekijken. Wat zie je nou eigenlijk en is hij echt zo gaaf? Kloppen de proporties wel?
Zeker bij SsangYong, dat ooit met de Rodius aanspraak kon maken op de titel ‘Lelijkste auto ooit’. Het oerlelijke model kon destijds duelleren met titelhouder Pontiac Aztek. Maar dat is verleden tijd, net als de merknaam SangYong binnenkort overigens. Want de Koreanen hebben haast om een nieuwe start te maken in een markt die lijdt onder de Chinese storm die met orkaankracht hele merken dreigt weg te vagen.
Een nieuwe merknaam kan dan helpen met een doorstart, vandaar dat SsangYong vanaf nu KG Mobility gaat heten. Als de EVX op de markt komt in het eerste kwartaal van volgend jaar, moeten we hem dus KGM EVX noemen.
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
In alle opzichten een nieuwe start dus voor het derde Koreaanse merk, dat niet in de schaduw kan staan van verkooptoppers als Kia en Hyundai wegens een te beperkt en ongeschikt modellenaanbod. Het waren voorheen de grijskentekenversies van zware terreinauto’s die we hier heel af en toe tegenkwamen. De Torres met 163 pk sterke 1.5-turbomotor is een stuk bescheidener, maar veroorzaakt nog zoveel CO2-uitstoot dat hij hier door de bpm-beprijzing kansloos is. Waar hij in België met een vanafprijs van 36.490 euro al te krijgen is, moet je hier na de bpm-toeslag eerder denken aan zo’n 55.000 euro.
Wil je de volledige review lezen? Kijk dan nu in Autovisie magazine nummer 19!
Lees ook:
Ook interessant
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn
-
Duurtest Mazda MX-30: een vleugje MX-5 en creatief met kurk
-
Zien! Corvette wordt voor het eerst in 45 jaar gewassen
-
Nieuwe kentekens: deze combinatie kan je verwachten
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Fiat 600e vs. Fiat 600 Multipla: de beste gezinsauto
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?