Het ooit zo kleine merk komt nu met een SUV: dit is de Smart #1
Het lijkt maar niet te stoppen met de komst van (elektrische) SUV’s. Zelfs Smart, het merk dat we kennen van de compacte Fortwo en de Forfour, komt met een eigen Sports Utility Vehicle op de markt genaamd #1. Dit is het productiemodel!
Elektrische auto’s van het merk kenden we al, maar een SUV zag je niet eerder. Het is immers een carrosserievariant die je niet direct zou verwachten bij een merk dat gericht is op compacte stadauto’s. Toch is de #1 volgens de fabrikant een echte Smart.
Een echte Smart?
Maar wat is een echte Smart? Het merk is van oorsprong van Mecedes-Benz (Daimler), maar zoekt vaak samenwerking met andere fabrikanten. Zo zijn de Fortwo en Forfour afleid van de Renault Twingo.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FSmart_Limbo_Premium_Black_Presse_EXT_01.jpg)
Voor de #1 werkt Mercedes samen met Geely, een Chinese fabrikant die we kennen van Volvo, Lynk en Co. en Polestar en mede-eigenaar is van Smart. Hoewel de SUV op een platform van Geely is gebouwd, komt het design van het in- en exterieur bij Mercedes-Benz vandaan. In het ontwerp herken je niet direct een sterk Smart-DNA, al heeft de bolle neus wat weg van de vroegere Forfour.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_EXT_25_White_Gold_front.png)
Meer binnenruimte dan een GLA?
Met elektrische en uitklapbare portiergrepen, stijlloze portieren en een panoramadak mag Smart misschien wel iets meer het predicaat premium dragen en is het model mogelijk een concurrent voor de GLA. Qua buitenmaten is deze Smart #1 echter wat kleiner dan het Mercedes-model. De auto is 4,27 meter lang, 1,82 meter breed, 1,64 meter hoog en heeft een – voor Smart enorme – wielbasis van 2,75 meter. Maar de kleinere SUV zou ruimer zijn dan een GLA, zo stelde de fabrikant vorig jaar op de IAA.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_INT_18_White_Gold_Leg_room.jpeg)
Dat is niet helemaal gelukt. Althans, als we naar het volume van de bagageruimte kijken. Achterin de Smart past 273 liter, in de frunk is er ruimte voor 15 liter. Klap je de tweede zitrij plat, dan ontstaat er een ruimte van 411 liter. Een stuk kleiner dan de ruime in de GLA, want die meet 385 liter met de tweede zitrij op z’n plek. Klap je in die auto de bank neer, dan ontstaat er 435 liter. Maar omdat de wielbasis van deze Smart groter en het verschil tussen laadvolume met de tweede zitrij in- of omgeklapt flink is, is deze Smart waarschijnlijk superieur wat betreft de zitruimte achterin. De achterbank is sowieso handig, want die kun je over een lengte van 13 centimeter verschuiven.
In het interieur vallen niet alleen de gebruikte materialen, maar ook het enorme infotainmentscherm op. Het meet 12,8-inch en staat rechtop het dashboard. Smart meldt dat alles is geïntegreerd in het dashboard, fysieke knoppen zijn dus zo goed als afwezig in de #1. Ook zit er een avatar in de Smart die fungeert als reisgezel, die je middels spraak opdrachten kunt laten uitvoeren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_INT_16_White_Gold_Floating_mid_Console_Clean.jpeg)
Aandrijflijn
Het leuke nieuws: deze nieuwe elektro-SUV is een achterwielaandrijver. Op de achteras plaatst de autobouwer een krachtbron die goed is voor 200 kW (272 pk) en 323 Nm aan koppel, goed voor een topsnelheid van 180 km/h. Flinke cijfers voor een Smart, maar vergeet niet dat deze nieuweling wel even 1870 kilogram weegt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_UIUX_01_White_Gold_CSD.jpeg)
Dat is vooral te danken aan de accu. Tussen de assen monteert Smart een 66 kWh-batterij. Daarmee is een bereik van 420 tot 440 kilometer mogelijk volgens WLTP. Wie wil laden, doet dat aan een DC-paal met een maximaal laadvermogen van 150 kW. Het is daardoor mogelijk om in minder dan 30 minuten de accu tot 80 procent te laden. Hang je ‘m aan een reguliere AC-paal, dan is de Smart in staat om met maximaal 22 kW te laden.
Prijs Smart #1
Wat de Smart gaat kosten, is nog onbekend. Wel staat het model vanaf maart volgend jaar in Nederland. Bestellen kan per september. Ook zet de autobouwer in op een deelproject, waarbij je via de app personen kunt registreren met wie je de auto deelt. Die mensen kunnen de auto dan ontgrendelen middels een digitale sleutel op hun telefoon.
Meer weten over dit model? Abonneer dan op ons YouTube-kanaal of houd onze website in de gaten, want we plaatsen binnenkort een video over de Smart #1.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit programma is Boer Zoekt Vrouw voor iedereen met een camper, zo daten vanlifers
-
Betaalbaar racen: dit is de BMW M125i van Nederlandse constructeur DayVtec
-
Amerikaanse fabrikant blaast nieuw leven in legendarisch motorblok, en hij wordt bepaald niet kleiner
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FSmart_Limbo_Premium_Black_Presse_EXT_03.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_EXT_30_White_Gold_rim.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_INT_10_White_Gold_Slideable_rear_bench.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_EXT_05_White_Gold_side.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_EXT_07_White_Gold_Powered_Top.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_UIUX_03_White_Gold_HUD.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLimbo_Edition1_EXT_21_White_Gold_Powered_frameless_door.png)