‘Fiat komt met eigen Ami en gaat historische naam gebruiken’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Ffiat_500_topolino_5.jpg)
Binnen Stellantis delen fabrikanten niet alleen techniek, maar ook complete modellen met elkaar. Fiat gaat gebruikmaken van de Ami van Citroën.
Dan hebben we het over de brommobiel die de Fransen vorig jaar met de wereld deelden. Waar Opel al snel met een eigen versie in de vorm van de Rocks-e kwam, gaat Fiat nu iets vergelijkbaars doen. Dat vertellen verschillende dealers aan Automotive News Europe. Zij hebben het model al gezien.
Fiat Topolino
Citroën koos dus voor een historische naam, en Fiat gaat hetzelfde doen. Naar verluidt gaat het model de Topolino heten, net als de originele Fiat 500 heette. De vraag is dan natuurlijk wat de Italiaanse versie aantrekkelijker maakt dan de reeds bekende modellen. De Italiaanse variant is optioneel te bestellen met een canvas-dak. Helemaal in Fiat-stijl, dus. Ook zeggen de dealers die de auto dus al hebben gezien dat de auto ‘verfijnder’ was dan de Citroën Ami. Hadden wij als dealer ook gezegd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FCitroen-Ami-51.jpg)
Stellantis heeft overigens nog niet gereageerd op de vraag of de Fiat Topolino ook daadwerkelijk komt. Dat-ie verschijnt lijkt echter wel zeker, maar het is de vraag wanneer. Vorig jaar bouwde Stellantis 18.000 exemplaren van de kleine vierwieler. Dat moeten er dit jaar 20.000 worden. Volgend jaar, als de Topolino waarschijnlijk ook is verschenen, ligt de productie op 35 tot 40 duizend stuks.
Bereik
Overigens is de Citroën Ami (en de Rocks-e en aankomende Topolino) volledig elektrisch. Het model maakt gebruik van een 5,5 kWh-batterij, goed voor een bereik van 75 kilometer. De topsnelheid bedraagt 45 km/h. Stuk voor stuk cijfers die ook voor de aankomende Fiat gaan gelden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Benz S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B