Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 15 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Serieus: Cadillac overwoog V16-motor voor Escalade

Tijdens de lancering van de Cadillac Escalade-V onthulde Product Manager David Schiavone dat er tijdens de ontwikkeling van de sportieve SUV serieus naar een V16-motor is gekeken. Uiteindelijk koos de fabrikant voor een achtcilinder krachtbron.

Toch, er was een moment dat de heren techneuten over een V16-motor voor de automobiele kolos spraken. Dat geeft Schiavone aan in gesprek met het Amerikaanse GM Authority, dat overigens los staat van General Motors. Had de autobouwer daadwerkelijk voor de V16-motor gekozen, dan had het blok geheel nieuw ontwikkeld moeten worden. De fabrikant heeft een dergelijk motorblok niet in gebruik, al helemaal niet liggen.

2023 Cadillac Escalade-V

Eerdere geplande terugkeer V16

Er is overigens eerder naar de terugkeer van een V16-motor gekeken. De fabrikant kondigde zelfs een studiemodel met de krachtcentrale aan. Het was in 2003, dat het merk met de concept car Sixteen kwam. Het rijdende prototype stond op de nominatielijst om eventueel productie te worden genomen. De Amerikanen hadden de intentie om de strijd te openen op Rolls-Royce en Maybach, die op dat moment aangaven dat de markt voor luxueuze limousines groter was dan de industrie dacht. Achteraf bleek dat niet zo te zijn, maar dat terzijde. De Sixteen kwam er overigens ook niet.

2023 Cadillac Escalade-V

V16 werd V8

Een V16-motor is voor Cadillac niet vreemd, al is het bijna een eeuw geleden dat de Amerikaanse autobouwer het motorconcept in een seriemodel leverde. Om dat kunstje bijna 100 jaar later te herhalen, had vreemd geweest. Cadillac heeft al aangegeven tegen het einde van dit decennium louter elektrisch aangedreven auto’s aan te bieden. Voor de Escalade-V is nu gekozen voor een achtcilindermotor. Het blok levert 682 pk, mede dankzij een supercharger. De fabrikant bood nooit eerder zo’n sterke V8 aan.

Koopwijzer: occasion Cadillac Escalade (2006-2014)

Bugatti enige 16-cilinder

Op dit moment is er slechts een model met een zestiencilinder motor in productie en dat is de Bugatti Chiron. De hypercar heeft de zestien cilinders in zogenaamde W-vorm, vanwege de versprongen positie (15 graden) van de cilinders per cilinderbank.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.