Koopwijzer: occasion Cadillac Escalade (2006-2014)
De Cadillac Escalade combineert de degelijke techniek van een pick-up met overdadige luxe van een limousine. Wat zijn aandachtspunten van een occasion?
Strakkere vormgeving, betere rijeigenschappen, meer luxe en een mooiere afwerking. Met de derde generatie van de Cadillac Escalade richt de luxedivisie van General Motors zich nadrukkelijk op de bovenkant van de SUV-markt. Hoewel hij zijn pick-up-afkomst niet kan verbergen, is het een opvallende auto die qua ruimte, comfort en luxe nauwelijks onderdoet voor een verlengde limousine.
Carrosserie
Met de nieuwe Escalade neemt Cadillac afscheid van de offroad-uitstraling die eerdere jaargangen hadden. De drukke lijnen en kunststof aanbouwdelen van de tweede generatie maken plaats voor de strakkere art & science-vormtaal. Herkenbare Cadillac-details zijn de eierdoosgrille, de rechtopstaande koplampen en achterlichten en het – subtiele – gebruik van chroom. De supersize-SUV deelt zijn platform met andere GM-producten zoals de Chevrolet Suburban/Tahoe en de GMC Yukon. In standaardvorm is de Escalade 1,8 meter hoog, 2,0 meter breed en 5,1 meter lang. De verlengde ESV en de EXT pick-up-versie zijn ruim 5,6 meter lang. Een bescheiden facelift in 2010 brengt een aantal overwegend subtiele aanpassingen, waaronder een gewijzigde grille.
Interieur
Automatische airconditioning met drie temperatuurzones, leren bekleding, cruise control, Bose surround sound, elektrisch verstelbare voorstoelen en pedalen, stoelverwarming en stoelkoeling en een elektrisch bedienbare achterklep. Cadillac doet niet aan karige instapmodellen en levert standaard alle luxe die je van een Amerikaans topmodel mag verwachten. Het Platinum-pakket voegt navigatie, een achteruitrijcamera, rear seat entertainment, stoelkoeling, verwarmde en gekoelde bekerhouders en elektrisch uitklapbare treeplanken toe. Afhankelijk van het bouwjaar telt het interieur zeven of acht zitplaatsen De beenruimte op de derde zitrij is beperkt en datzelfde geldt voor de resterende bagageruimte. Wie naast veel mensen ook veel spullen wil vervoeren, kan terecht bij de verlengde ESV die een comfortabelere derde zitrij en meer bagageruimte heeft. Elektronicastoringen en spookfoutmeldingen komen weleens voor en worden meestal veroorzaakt door een minder goed geladen of zelfs geheel versleten accu.
Motor
Onder de motorkap ligt een aluminium 6.2-liter V8 met twee kleppen per cilinder. De atmosferische Vortec L94-achtcilinder is een mix van ouderwetse en moderne techniek en heeft onderliggende nokkenassen, variabele kleptiming en actieve cilinderuitschakeling. Het vermogen van 409 pk piekt bij 5700 toeren, het maximum draaimoment van 565 Nm is bij 4300 toeren beschikbaar. In 2008 krijgt de Vortec-motor gezelschap van een hybride aandrijflijn. De Escalade Hybrid heeft een 6.0 V8 (337 pk) en twee elektromotoren van 60 kW. Beide achtcilinders hebben ketting-aangedreven nokkenassen en zijn met regelmatige oliewissels en een goed functionerend koelsysteem praktisch onverwoestbaar. Het blok leent zich ook goed voor lpg-ombouw.
Transmissie
De Escalade heeft achterwiel- of vierwielaandrijving. Een nieuwe zestrapsautomaat met koppelomvormer en nostalgische stuurbediening is standaard op de 6.2 V8. De Hybrid heeft een cvt-transmissie met planetaire tandwielstelsels. De aandrijflijn is berekend op zwaar gebruik en gaat met regelmatige differentieel- en automaatoliewissels lang mee. In de beginjaren kon de zestrapsautomaat weleens opspelen. Bekende klachten zijn slippende of bonkende schakelovergangen, met name tijdens het terugschakelen, dus let daar goed op tijdens een proefrit.
Wielophanging
Volgens GM is het nieuwe GMT900-ladderchassis 49% stijver dan het uitgaande GMT800-platform. Een andere belangrijke verbetering is de introductie van onafhankelijke McPherson-voorwielophanging met schroefveren. Aan de achterkant zorgt een vijfvoudig geleide starre achteras voor koersvastheid en voldoende laadvermogen. De elektronische waakhonden Stabilitrak (esp) en rollover mitigation onderdrukken de kantelneiging van de 2,6 ton wegende SUV. Dankzij de grote stuuruitslag is de draaicirkel een verrassend overzichtelijke 11,9 meter – vergelijkbaar met een Audi A6. Pas bij uitvoeringen met Magneride-schokdempers of luchtvering op voor foutmeldingen op het dashboard; de oorzaak kan variëren van een haperende hoogtesensor (betaalbaar) tot een defecte veerpoot (kostbaar).
Welke moet ik hebben?
Door het hogere gewicht zijn de voordelen van de hybride aandrijflijn bescheiden, zodat de conventionele 6.2 V8 met zestrapsautomaat de betere keuze is. Vanaf modeljaar 2010 zorgt actieve cilinderuitschakeling voor een lager brandstofverbruik van de grootste achtcilinder, maar dat zal voor de meeste kopers geen reden zijn om oudere bouwjaren te laten staan. In Nederland heten de uitrustingsniveaus Elegance, Sport Luxury en Platinum en de specificaties lopen uiteen van zeer luxe tot overdadig weldadig. Parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera zijn in Nederland overigens zeer wenselijke extra’s. Volgens ervaringsdeskundigen is de bouwkwaliteit het best vanaf de modeljaren 2010-2011 en zijn eerdere series gevoeliger voor windgeruis, krakende kunststoffen en kwaliteitsproblemen met het lakwerk. Bij parallelimport kunnen de specificaties (bv. onderstel en koelsysteem) afwijken van officieel voor de Europese markt geproduceerde modellen.
Moet dit hem worden?
Voor sportautowaardige rijeigenschappen, knuffelkunststoffen en hightech gadgets moet je niet bij de Cadillac Escalade zijn. Voor maximale luxe, maximale afmetingen en maximaal opvallen ben je bij deze Caddy wel aan het juiste adres. Ook het ontspannen interieur, het langeafstandscomfort en de genereuze uitrusting zijn argumenten om voor het model te kiezen. De Escalade is in vrijwel alle opzichten onvergelijkbaar met zijn Europese, Engelse en Japanse concurrenten. Dat is voor de meeste Nederlandse klanten een reden om hem niet te kopen, maar voor een selecte groep Amerikanofielen een motivatie om er juist wel een te willen hebben. Een uitgesproken liefhebbersauto voor uitgesproken liefhebbers kortom, en een van de markantste en leukste auto’s in zijn soort.
TIJDLIJN
2006 – introductie Cadillac Escalade (derde generatie)
2008 – Escalade Hybrid
2010 – facelift
2012 – Escalade Hybrid vervalt
2013 – introductie Cadillac Escalade (vierde generatie)
KOPEN
+ Klassiek Caddy-comfort
+ Genereuze uitrusting
+ Sterke en degelijke V8
NIET KOPEN
+ Klassieke Caddy-afmetingen
+ Afwerking mist finesse
Denk ook eens aan een…
Audi Q7 (2006-2015)
Naast de Escalade lijkt de Audi Q7 bijna op een handzame en subtiele auto. Moderne techniek en knappe ondersteltechniek maken de ontbrekende Audi-onderkoeldheid slechts gedeeltelijk goed.
Range Rover (2002-2012)
De Range Rover is een elitaire SUV met egalitaire eigenschappen, getuige een koperspubliek dat Engelse adel, maar ook Amerikaanse rappers omvat. Tijdloze vormgeving, bodemloze gebruikskosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze occasion van 15.000 euro voel je je superstoer
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Toyota Mirai op waterstof kost fractie van nieuwprijs als occasion
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Veel pk’s per euro: deze Dodge-occasion heeft meer dan 700 pk
-
Voor 10.000 euro heb je in deze occasion een zee van ruimte
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Met goedkope Mazda-occasion kun je nog vele kilometers rijden
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden