Ramon Mens
Ramon Mens Extra 20 sep 2020
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Cadillac CTS (2008-2013)

De Cadillac CTS is een Amerikaan met Europese manieren. Waar moet je op letten bij een occasion?

Een geslaagde Amerikaanse interpretatie van een Europese sportsedan. Dat is een accurate omschrijving van de tweede generatie Cadillac CTS, debuut 2007, die de verkoopaantallen van de succesvolle eerste modelgeneratie moet overtreffen. De basis-ingrediënten blijven nagenoeg ongewijzigd. Het nieuwe model is langer en breder, maar behoudt de kenmerkende ‘art & science’ vormgeving, de hoge schouderlijn en de indrukwekkende neuspartij met de geblokte grille en ver naar buiten geplaatste koplampen.

Sterke punten

De verschillen met de vorige generatie zijn het grootst in het interieur. Hier zijn de vormgeving en kwaliteitsbeleving – voorzichtig gezegd niet altijd sterke punten van Amerikaanse auto’s – naar een zeer hoog niveau gebracht en datzelfde geldt voor de toegepaste materialen en afwerking. Het dashboard bestaat uit een instrumentencluster met drie ronde klokken en een aluminiumkleurige middenconsole met daar bovenop een uitschuifbaar 8-inch touchscreen voor het infotainment- en navigatiesysteem.

In Nederland worden twee benzinemotoren aangeboden, een 2.8 V6 met 211 pk en een direct ingespoten 3.6 V6 met 311 pk, die zijn verbonden met een sequentiële zestrapsautomaat. Achterwielaandrijving is standaard en tegen meerprijs is vierwielaandrijving (AWD) met Haldex-koppeling leverbaar op de 3.6 V6-versie met automaat. Daarnaast wordt speciaal voor Europa een samen met VM Motori ontwikkelde 2.9 V6-dieselmotor aangekondigd. Uiteindelijk haalt deze versie de prijslijsten niet en dat is een gemiste kans in een werelddeel waar zakelijke klanten en dieselmotoren de verkoopcijfers bepalen.

Sportieve rijbeleving

Cadillac belooft een sportieve rijbeleving en hoewel Amerikanen daarover regelmatig andere opvattingen hebben dan wij, komt de CTS dicht in de buurt van de Europese referentiemodellen. Daarvoor zorgt de rondom onafhankelijke wielophanging met draagarmen voor en een multilink-constructie achter. Voor de onderstelafstemming dient de vorige CTS-V als uitgangspunt en de finetuning vindt, heel modieus, plaats op de Nürburgring. Het eindresultaat is verrassend, want comfort en dynamiek zijn bij de nieuwe CTS zeer goed in balans. Tijdens de introductie wordt in de vakpers zelfs gesproken van ‘de best sturende Cadillac ooit’. Overigens krijgen modellen voor de Europese markt af-fabriek een stugger onderstel mee; op de thuismarkt is dit een optie.

In de Verenigde Staten is het leveringsprogramma van de CTS sowieso uitgebreider dan hier. In Nederland verschijnen alleen de duurste uitvoeringen in de prijslijst, de Elegance en de Sport Luxury. De 3.6 V6 Sport Luxury wordt het meest verkocht en heeft alle mogelijke voorzieningen aan boord, inclusief zaken waar andere merken rustig duizenden euro’s voor vragen. Xenon, leer op stoelen en dashboard, elektrische stoel- en stuurverstelling, stoelkoeling en -verwarming, een infotainmentsysteem met navigatie, harddisk en usb-aansluiting, achteruitrijcamera, Bose 5.1 surround sound, het is allemaal present. De optielijst is kort en vermeldt onder meer het Ultra View panoramadak en gepolijste 19-inch wielen. Prijzen beginnen bij 48.000 euro voor de 2.8 V6 Elegance en lopen op tot bijna 60.000 euro voor de 3.6 V6 Sport Luxury.

AMG en M

De sportieve aspiraties van het merk worden in 2008 herbevestigd met de onthulling van de nieuwe CTS-V, die de strijd moet aanbinden met AMG- en M-modellen van Mercedes en BMW. Het topmodel wordt aangedreven door een aangepast Corvette ZR1-blok, een 6.2 V8 met mechanische compressor (550 pk/745 Nm), dat is verbonden met een handgeschakelde (!) of automatische zesbak. De versie met handbak is het snelst met een 0-100 km/h-sprint in vier seconden en een topsnelheid van 308 km/h. De automaat is begrensd op 280 km/h. Uiterlijk is de CTS-V herkenbaar aan een uitgeklopte motorkap, een grotere grille en 19-inch wielen. Eveneens aanwezig zijn magnetic ride control – elektronische demping – en een sportief aangekleed interieur met zwarte pianolakafwerking.

De CTS-V maakt in 2009 de oversteek naar Europa. In datzelfde jaar debuteert de CTS Sport Wagon, een stationwagon met opvallende langwerpige achterlichten en dezelfde lijnvoering als de sedan. Het belangrijkste nieuws van 2010 is de CTS Coupé en de komst van een nieuwe direct ingespoten 3.0 V6 (276 pk) die de 2.8 V6 vervangt. In 2011 krijgen alle uitvoeringen een nieuwe grille met een ander merklogo. Het belangrijkste technische nieuws is de vernieuwde en lichtere 3.6 V6 met 322 pk. Twee jaar later, in 2013, presenteert Cadillac de derde modelgeneratie van de CTS sedan. Deze wordt vooralsnog verkocht naast de ‘oude’ Sport Wagon en Coupé.

Zeldzaam

Nieuw en gebruikt is de tweede serie Cadillac CTS een zeldzame verschijning in ons land. Daarvoor bestaan verschillende redenen, zoals de economische crisis, waardoor General Motors bijna omviel en de teloorgang van de Europese importeur alsmede een groot deel van het Europese dealernetwerk. Ook het ontbreken van diesels en de donkerrode energielabels voor de benzinemotoren, met een stevige bpm-heffing als resultaat, hebben het model geen dienst bewezen. Jammer, want aan onderscheidend vermogen ontbreekt het de CTS niet. Met zijn opvallende vormgeving, uitgebreide standaarduitrusting en fijne rijeigenschappen is het een interessant en waardig alternatief voor de geijkte merken in dit marktsegment.

De geringe verkoop van nieuwe CTS-modellen heeft de occasionvoorraad bescheiden gehouden. Het leeuwendeel staat bij de officiële Nederlandse Cadillac-dealers en bestaat uit jonge exemplaren met lage kilometerstanden. Binnen het aanbod duiken regelmatig parallel geïmporteerde CTS’en op. Dat is geen bezwaar zo lang de tellerstand en de onderhoudshistorie verifieerbaar zijn, maar houd wel rekening met specificaties die kunnen afwijken van origineel Europees geleverde modellen. In vergelijking met vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste Duitse alternatieven is de CTS ronduit vriendelijk geprijsd. De exclusiviteit is mooi meegenomen, want de kans dat je een ander exemplaar tegenkomt is bijzonder klein.

Motor

Het ontbreken van diesels en gedownsizede motoren vermindert de kans op technische problemen. Wel kan de 3.6 V6 wat olie verbruiken, vooral bij de vroegste bouwjaren en tot 2010 kunnen rammelende distributiekettingen voorkomen. Tijdens een proefrit is dit herkenbaar aan vermogensverlies en/of een brandend ‘check engine’-lampje. Vanaf 2010 wordt een gemodificeerde en sterkere ketting gemonteerd.

Transmissie/onderstel

Door de combinatie van gewicht, vermogen en een sportieve rijstijl kunnen de remmen bovengemiddeld snel slijten. Controleer ook of de automaat soepel schakelt. Haperen kan liggen aan vervuilde olie of een versleten koppelomvormer. Het bandenspanningscontrolesysteem waarschuwt soms onterecht voor een te lage spanning. Opnieuw calibreren kan dit oplossen, maar soms ligt het aan de wielsensoren en dan helpt alleen vervanging.

Exterieur/interieur

Controleer specifiek de werking van de elektrische stoelverstelling (alle functies) en het infotainment-/navigatiesysteem, en wees bij auto’s met het optionele Ultra View panoramadak alert op mogelijke rammels en/of lekkage.

Tijdlijn

2007 – introductie Cadillac CTS (tweede generatie)
2008 – CTS-V
2009 – CTS Sport Wagon
2010 – CTS Coupé
2011 – facelift
2013 – Cadillac CTS (derde generatie)

KOPEN
+ karaktervolle vormgeving
+ fijne rijeigenschappen
+ compleet uitgerust
+ exclusief

NIET KOPEN
– geen diesels
– klein aanbod

2011 Cadillac CTS Coupe

Denk ook eens aan…

CHRYSLER 300C (2004-2010)
De Chrysler 300C is als een Amerikaanse stand-up comedian: weinig subtiel en zeer vermakelijk. Verkocht als sedan en Touring met verfijnde (Mercedes-Benz) diesels en grote zes- en achtcilinder benzinemotoren, waaronder de SRT8 met 6.1 V8. 5500-35.000 euro

LEXUS GS (2005-2011)
Het Japanse alternatief voor de gevestigde orde scoort laag op sportiviteit en hoog op comfort, verfijning en bouwkwaliteit. Geen stationwagon en geen dieselmotoren, wel een hybrideversie met keurige prestaties en een relatief gunstig verbruik. 10.000-35.000 euro 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.