Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 21 sep 2020
Leestijd: 2 minuten

Sjinkie Knegt vindt sleutelen aan zijn Subaru Impreza het mooiste wat er is

Sjinkie Knegt kennen we natuurlijk allemaal als ‘s lands succesvolle shorttracker. Maar sinds kort zoekt de nuchtere Fries ook de limieten van de crossbaan op.

Toch gaat het voor Knegt in de autocross zeker niet alleen om het rijden van de snelste rondes, ontdekken we als we hem ontmoeten in zijn werkplaats. Want daar voelt ‘de schicht uit Bantega’ zich namelijk het meest thuis. “Sleutelen vind ik het mooiste wat er is”, vertelt hij.

Volkswagen Caddy

Sjinkie Knegt heeft een diploma in metaalbewerking en enorm veel passie en talent voor het bedenken, ontwerpen en creëren van onderdelen en machines. “Als kind hielp ik m’n vader altijd al met het sleutelen aan auto’s. Samen hebben we ook mijn eerste auto gemaakt: een Volkswagen Caddy van de eerste generatie. Die hebben we zelf verlaagd en uitgevoerd met een 2,0-liter dieselmotor uit een Golf, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak uit een Golf VI. Nou, die liep wel, hoor. In de derde versnelling rookten de banden er nog onder weg.”

Sjinkie Knegt

Twee jaar geleden kocht Knegt een crossauto, een eerste generatie Subaru Impreza. Zonder enige ervaring schreef hij zich toen ook al direct in voor het Nederlands Kampioenschap Autocross. “Iedereen hield me voor gek, maar eigenlijk ging het toen zo slecht nog niet.”

Hobby

Maar toen hij die auto na de eerste races eens flink analyseerde, bleek dat er vrijwel niets aan de legendarische Japanner klopte. Knegt kwam erachter dat bijna elk onderdeel verbeterd kon en moest worden. Goed nieuws voor Knegt, want die kon op die manier zijn grote hobby uitgebreid gaan uitoefenen: ontwerpen en sleutelen. Zo tekende hij zelf een volledig nieuwe wielophanging, modificeerde hij het koetswerk van de Impreza en ging verbeterde hij de volledige aandrijflijn.

Vrije tijd is er zo voor Knegt eigenlijk bijna niet meer bij. Tussen en na de trainingsuren op de schaatsbaan is hij te vinden in zijn garage, die onder z’n woning zit. “Dan werk ik doorgaans tot een uurtje of half tien aan de auto. Maar dat doe i ook op trainingskamp. Als we klaar zijn met sporten, ga ik op de computer nieuwe onderdelen tekenen voor de auto. Dat vind ik echt prachtig om te doen.”

Autovisie Magazine

Ben je benieuwd naar de overeenkomsten tussen autocross en shorttrack? Wat de ambities van Knegt in de crosswereld zijn? En wat er nog meer in zijn garage staat? Lees dan verder in Autovisie Magazine nummer 19, dat nu in de winkels ligt!

Fotografie: Jérôme Wassenaar

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.