Wereld van elektrische pick-ups heeft na lange tijd eindelijk een winnaar
Eindelijk: een fabrikant is erin geslaagd te starten met de productie van een elektrische pick-up. Het getergde Rivian heeft écht z’n eerste productieauto’s van de band laten rollen.
Dat is nogal wat, omdat verschillende fabrikanten van dit soort elektrische pick-ups al geruime tijd schermen met krankzinnige modellen. Tesla, maar ook andere grote spelers als Ford en Hummer hebben aangekondigd met een beresterke en volledig elektrische pick-up te komen. De twee laatstgenoemde hebben al een productieklaar model laten zien, maar het duurt nog even voor ze ook echt in productievorm van de band rollen.
Telkens uitgesteld
Ook Rivian, een relatief nieuwe speler in de auto-industrie, beloofde een tijd geleden al met een productieversie van de R1T te komen. Het model zou in 2020 op de markt verschijnen, maar dat werd telkens uitgesteld. Ook dit jaar stelde de fabrikant de marktintroductie van de indrukwekkende pick-up telkens uit, tot nu.
Rivian stelt levering R1T en R1S opnieuw uit, oorzaak laat zich raden
Op Twitter laat ceo RJ Scaringe namelijk weten ‘dat de eerste klantenauto van de productielijn’ is gerold in de faciliteit in Normal, Illinois. “De gezamenlijke inspanningen van ons team hebben dit mogelijk gemaakt. Ik kan niet wachten om deze auto’s uit te leveren aan klanten!”, zo schrijft hij.
Cybertruck
En dus mag Rivian zich winnaar noemen in een megalomane strijd tussen Amerikaanse EV-bouwers, die elkaar de afgelopen jaren gek maakten met de meest krankzinnige modellen. Nadat Tesla met de ruim 1000 pk sterke Cybertruck kwam, die binnen 2,9 seconden naar 100 km/h moet sprinten en ruim 800 kilometer ver op een lading stroom komt, antwoordde Hummer ook met een 1000 pk sterke elektrische truck. Ook Ford toonde een paar maanden terug al een indrukwekkende F-150 Lightning, die klaar is voor productie. Laatstgenoemde auto’s staan nu echter voor begin 2022 op de planning. Tesla moet nog altijd een productierijpe Cybertruck laten zien.
Rivian trapt eerst af met een Launch Edition, de dikste versie die je kunt krijgen. Die heeft een batterijpakket met een capaciteit van 135 kWh, goed voor een bereik van ruim 500 kilometer volgens strenge EPA-waarden. Volgend jaar komt er een batterij die een bereik van 640 kilometer mogelijk maakt. Drie elektromotoren zorgen er samen voor dat de 100 km/h binnen ongeveer 3 seconden wordt aangetikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder