Hyundai Ioniq 5: goede orderportefeuille, te weinig auto’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FIONIQ-5-EXT-4-1.jpg)
Hyundai is naar eigen zeggen zeer tevreden over de ontvangst van de Ioniq 5 op Europees grondgebied. De verkoop ligt boven verwachting, zo geeft Andreas-Christoph Hofmann, Hoofd Marketing binnen Hyundai Motor Europe, aan. Dat brengt echter een probleem met zich mee.
Meer dan 40.000 orders heeft Hyundai vanuit Europa reeds mogen ontvangen voor de elektrisch aangedreven Ioniq 5. Daarmee is de fabrikant zeer gelukkig, zo stelt het merk. Waar de fabrikant vanuit ging zo kort na de marktintroductie van de elektro-auto, geeft het merk niet op. De grote belangstelling zorgt echter voor problemen, want zoveel auto’s kan Hyundai op korte termijn niet leveren. Volgens Hofmann staan er voor dit jaar slechts ongeveer 20.000 exemplaren voor de Europese klanten gepland. In Zuid-Korea kan men onvoldoende auto’s produceren. Het probleem ligt bij de leverancier van de chips. Het tekort nekt de Zuid-Koreaanse autobouwer om met de fonkelnieuwe Ioniq 5 direct pijlsnel uit de startblokken te schieten.
Geel is goud
De Ioniq 5 wordt in Nederland sinds juni uitgeleverd. De importeur heeft al meer dan 200 exemplaren uit Zuid-Korea ontvangen en voor 240 (!) exemplaren is reeds een kenteken aangevraagd. In juni werden er direct 21 geregistreerd. In juli steeg het volume tot 96 stuks, maar afgelopen maand werden er slechts 64 afgeleverd. In de eerste tien dagen van september gingen er 24 de weg op. Op hoeveel stuks Hyundai dit jaar zal eindigen, is niet bekend. De importeur geeft aan dat het vanuit Zuid-Korea te horen heeft gekregen dat de Nederlandse markt voldoende auto’s zal ontvangen, aangezien het land een bovengemiddelde elektromarkt is.
Het merk levert de Ioniq 5 al op diverse markten, maar Nederland behoort wel tot een van de eerste landen waar de crossover –door de RDW als MPV aangemerkte– Ioniq 5 verkrijgbaar is. Het Nederlandse wagenpark kleurt volgens de RDW-gegevens geel, een tint die door Hyundai als goud wordt betiteld. Liefst 78 stuks zijn in deze tint gespoten. Zwart volgt daarna met 52 stuks, gevolgd door 41 groene, 22 witte en 9 grijze exemplaren. Vier zijn er vooralsnog blauw.
Leveringsprogramma
De goedkoopste geregistreerde Ioniq 5 kost 53.400 euro, terwijl de prijslijst bij 43.500 euro begint. De duurste staat genoteerd voor 59.095 euro. Hyundai biedt de Ioniq 5 met twee accupakketten aan, 58 en 73 kWh die hun energie afgeven aan of een 125, 160 of 225 kW sterke elektromotoren, waarbij het vermogen naar of de achterste of alle vier de wielen gaat. De 185 km/h snelle crossover meet 4,64 meter in de lengte, 1,89 meter in de breedte en 1,65 meter in de hoogte (inclusief antenne). Met de 5 trapt Hyundai af. Over enkele maanden lanceert het merk de Ioniq 6, een sedan. Later volgt er een tweede SUV onder het sublabel Ioniq.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt