Wel bouwen, niet verkopen. Geen mini-EV voor Seat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fcupraurbanrebelconceptwaynegriffiths2.jpg)
Met de ID.Life en UrbanRebel stelden respectievelijk Volkswagen en Cupra hun interpretatie van een elektrische stadsauto op basis van het nieuwe elektroplatform MEB-small voor. Seat zal voor de bouwen van de producten zorgen, maar volgens Automotive News Europe krijgt de Spaanse autobouwer zelf geen model in het gamma.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F437094699.jpg)
Zowel de Volkswagen ID.Life als de Cupra UrbanRebel debuteerde op de IAA Mobility, eerder deze maand in München. Met de twee modellen toonde het Volkswagen-concern de mogelijkheden met het nieuwe platform aan. Niet alleen dat voorwielaandrijving en een elektromotor op louter de vooras mogelijk is, ook welke carrosserievormen tot de opties behoren. Volkswagen koos voor een crossover, terwijl Cupra met een hatchback kwam. Dat Seat de modellen gaat bouwen, was reeds bekend. De Spanjaarden verwachten er, inclusief een Skoda-versie, 500.000 stuks per jaar van te maken. Seat zelf komt echter niet met een variant, zo onthult het altijd goed geïnformeerde Automotive News Europe.
Emotionele elektrische auto
Tegenover het vakblad zegt Seat’s en Cupra’s topman Wayne Griffiths: “We kunnen niet alles in één keer doen”. Hij stelt dat wanneer je een compacte elektro-auto uitbrengt, het een onderscheidend product moet zijn. “Iets anders is noodzakelijk in de vorm van een emotionele elektrische auto, welke goed eruit ziet en lekker om te rijden is”, aldus Wayne Griffiths. Onder zijn supervisie koos Cupra voor de UrbanRebel, wat een totaal afwijkend model is ten opzichte van de Volkswagen-variant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FAFP_9MF4LM.jpg)
Cupra Born
Dat is in het verleden wel anders geweest. Met onder andere de Alhambra, Exeo, Inca, Arosa en Mii beschikte Seat louter over gemeenschappelijke concernproducten met een andere badge. De in november te verwachten Born breidt het lijstje echter verder uit, want die vijfdeurs hatchback is niets meer dan een licht aangescherpte Volkswagen ID.3. De auto zou oorspronkelijk als Seat uitkomen. Onder dat S-logo is de auto ook als studiemodel in 2019 gepresenteerd. Cupra’s tweede volledig elektrisch aangedreven model is de Tavascan en die SUV is een zelfstandig ontwerp.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Benz S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B