Hyundai komt met nóg een submerk
Het label van Hyundai is puur bedoeld voor voertuigen met waterstoftechnologie. Deze fuel-cell-modellen, de FCEV’s, zijn niet per definitie personenauto’s. Het concern spreekt ook van onder andere treinen en zelfs vaartuigen die onder het HTWO-label worden uitgebracht.
Verbeterde prestaties
“Met HTWO vergroot Hyundai Motor zijn ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De volgende generatie moet worden toegepast in verschillende vormen van mobiliteit, zoals personenauto’s, bedrijfswagens, schepen en treinen”, aldus het bedrijf. “Het brandstofcelsysteem van de volgende generatie zal niet alleen beschikbaar zijn voor veel verschillende mobiliteitsproducten en -diensten, het zal ook verbeterde prestaties en duurzaamheid leveren tegen een betaalbare prijs in een lichtere architectuur met een grotere energiedichtheid.”
Routekaart 2025
Hyundai Motor, waartoe Kia ook behoort, zal HTWO wereldwijd uitrollen. Het label richt zich in eerste instantie op de thuismarkt Zuid-Korea en de grote exportmarkten in de vorm van de Verenigde Staten, Europa en China. Economisch opkomende markten als India en Brazilië volgen in 2035. In 2040 verwacht het concern een marktaandeel van acht tot tien procent in de wereldwijde markt van de elektrische auto te hebben. In de belangrijkste markten zal Hyundai in 2040 alleen nog geëlektrificeerde modellen aanbieden.
Aan het nieuwe label wordt al twaalf maanden gewerkt. Het maakt een belangrijk deel uit van de routekaart voor het plan ‘Strategie 2025’. Het concern wil wereldleider worden op het gebied van de FCEV-technologie en streeft ernaar die techniek in meer sectoren dan alleen de automobielindustrie te introduceren. Om dat te bereiken, sloot het eerder al een overeenkomst met het Britse Ineos.
Ioniq als zelfstandig label
Eerder dit jaar maakte Hyundai al bekend de productnaam Ioniq neer te zetten als sublabel. Waar de aanduiding nu staat voor een vijfdeurs hatchback met aandrijflijnen op benzine, elektra of een combinatie van beide, zullen onder de naam Ioniq verschillende producten in diverse klassen verschijnen. Het kleinste model opereert in het C-segment, zoals de bestaande Ioniq dat nu ook doet. Daarnaast komen grotere modellen, zoals sedans als SUV’s. Voor komend jaar plant Ioniq de eerste twee types, een vijfdeurs hatchback met de toevoeging 5 en een vierdeurs sedan voor het D-segment met het 6-naamplaatje. In het jaar daarop volgt de Ioniq 7, wat een SUV wordt.
Met de batterij- en brandstofcelmodellen heeft Hyundai zich ten doel gesteld om in 2025 tot de drie grootste autobouwers van elektrische voertuigen te horen. Het geplande jaarcijfer bedraagt dan 670.000 stuks, verdeeld over 560.000 BEV’s en 110.000 FCEV’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland