Rivian kijkt af bij Tesla en maakt grote plannen voor de toekomst
Rivian mag dan een nieuwkomer zijn in de elektrische wereld, het merk heeft concrete en ambitieuze plannen voor de toekomst. Daarvoor kijkt het ook goed af bij de succesvolle spelers in de EV-markt.
Een van dé grote voordelen die Tesla kent ten opzichte van concurrenten, is het Supercharger Network. Waar vrijwel elke andere fabrikant in zee gaat met externe partijen als het gaat om laadinfrastructuur, daar heeft Tesla vanaf het begin het heft in eigen handen genomen. Dat bleek een schot in de roos. Als Tesla-eigenaar kun je – bijna – zonder zorgen op weg, omdat het Supercharger Network je leven veel simpeler maakt. De auto vertelt je altijd precies waar een laadstation is, wat de beste route er naartoe is en hoe lang je moet laden om bij je eindbestemming aan te komen. En daarbij hoef je nooit te klooien met pasjes of abonnementen: je steekt de stekker in je auto en het laden begint.
Ionity
Hoewel de laadinfrastructuur verbetert, zijn er nog maar weinig fabrikanten die ook een eigen laadnetwerk opzetten. Logisch, omdat er ook laadstations nodig zijn waar iedereen zijn EV kan opladen. Bovendien zou het een chaos worden als elke fabrikant zijn eigen netwerk uitrolt. Daarom doen veel grote fabrikanten zaken met bijvoorbeeld Ionity en Fastned, om het netwerk van snelladers flink te verbeteren.
Rivian, de Amerikaanse start-up die binnenkort de R1T laat zien, gaat echter Tesla achterna. Het merk heeft al meerdere malen uitgesproken eveneens een eigen netwerk van laadstations uit te willen rollen in – vooralsnog – Noord-Amerika. Om dat te realiseren heeft het ook nog eens ervaren oud-werknemers van Tesla aangenomen.
Rivian Adventure Network
Wel heeft het een iets andere kijk op de locaties van die laadstations. Het netwerk, dat de naam ‘Rivian Adventure Network’ meekrijgt, wordt namelijk uitgerold op ‘avontuurlijke plekken’. Denk daarbij aan nationale parken, kampeerplekken en zogenoemde ‘off-roading pitstops’. De Rivian R1T wordt immers een elektrische pick up die zich vooral lekker moet voelen buiten de gebaande paden. En dan moet je op dat soort plekken natuurlijk ook laadstations bouwen. Rivian-eigenaren hebben straks overigens ook gewoon toegang tot de laadstations van externe partijen, maar op deze manier wil het merk ‘een gat dichten’.
Rivian is van plan om laadstations met een maximaal laadvermogen van 200 kW uit te rollen. Elk laadstation heeft twee stekkers, waardoor er dus altijd twee voertuigen tegelijk kunnen laden. Dat is ook wel nodig, omdat de R1T een flinke accu van maximaal 180 kWh tussen de assen draagt. Een capaciteit van 105 of 135 kWh is ook mogelijk.
Marktintroductie Rivian R1T
Overigens werd recent duidelijk dat Rivian de marktintroductie van de R1T noodgedwongen moet uitstellen. Het was van plan om de auto dit jaar al op de markt te brengen. Door de coronacrisis heeft het die introductie uitgesteld tot volgend jaar. Een tweede model staat ook al op de planning. Onder de naam R1S brengt het merk ook een elektrische SUV uit.
Bron: Electrek
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China