Wereld van elektrische pick-ups heeft na lange tijd eindelijk een winnaar
Eindelijk: een fabrikant is erin geslaagd te starten met de productie van een elektrische pick-up. Het getergde Rivian heeft écht z’n eerste productieauto’s van de band laten rollen.
Dat is nogal wat, omdat verschillende fabrikanten van dit soort elektrische pick-ups al geruime tijd schermen met krankzinnige modellen. Tesla, maar ook andere grote spelers als Ford en Hummer hebben aangekondigd met een beresterke en volledig elektrische pick-up te komen. De twee laatstgenoemde hebben al een productieklaar model laten zien, maar het duurt nog even voor ze ook echt in productievorm van de band rollen.
Telkens uitgesteld
Ook Rivian, een relatief nieuwe speler in de auto-industrie, beloofde een tijd geleden al met een productieversie van de R1T te komen. Het model zou in 2020 op de markt verschijnen, maar dat werd telkens uitgesteld. Ook dit jaar stelde de fabrikant de marktintroductie van de indrukwekkende pick-up telkens uit, tot nu.
Rivian stelt levering R1T en R1S opnieuw uit, oorzaak laat zich raden
Op Twitter laat ceo RJ Scaringe namelijk weten ‘dat de eerste klantenauto van de productielijn’ is gerold in de faciliteit in Normal, Illinois. “De gezamenlijke inspanningen van ons team hebben dit mogelijk gemaakt. Ik kan niet wachten om deze auto’s uit te leveren aan klanten!”, zo schrijft hij.
Cybertruck
En dus mag Rivian zich winnaar noemen in een megalomane strijd tussen Amerikaanse EV-bouwers, die elkaar de afgelopen jaren gek maakten met de meest krankzinnige modellen. Nadat Tesla met de ruim 1000 pk sterke Cybertruck kwam, die binnen 2,9 seconden naar 100 km/h moet sprinten en ruim 800 kilometer ver op een lading stroom komt, antwoordde Hummer ook met een 1000 pk sterke elektrische truck. Ook Ford toonde een paar maanden terug al een indrukwekkende F-150 Lightning, die klaar is voor productie. Laatstgenoemde auto’s staan nu echter voor begin 2022 op de planning. Tesla moet nog altijd een productierijpe Cybertruck laten zien.
Rivian trapt eerst af met een Launch Edition, de dikste versie die je kunt krijgen. Die heeft een batterijpakket met een capaciteit van 135 kWh, goed voor een bereik van ruim 500 kilometer volgens strenge EPA-waarden. Volgend jaar komt er een batterij die een bereik van 640 kilometer mogelijk maakt. Drie elektromotoren zorgen er samen voor dat de 100 km/h binnen ongeveer 3 seconden wordt aangetikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste