Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
SsangYong vraagt na lange tijd weer aandacht. Of we willen proeven van de nieuwe Torres, een compleet nieuw model. Detail: deze versie met verbrandingsmotor krijgen wij niet.
Maar omdat we niet ongevoelig zijn voor Belgische charme (importeur Astara huist in Kontich onder de rook van Antwerpen) hier toch een kort verslag.
Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
Uiteraard hadden we met Hollandse directheid gevraagd of deze Torres met 1.5-turbomotor ook naar Nederland komt, maar het antwoord luidde: ‘De Torres ICE zal niet officieel op de prijslijst staan in NL, gezien de fiscale omstandigheden, maar kan uiteraard besteld worden als een Nederlandse klant die echt wil hebben.’
We laten ons deze komkommer verkopen en reizen toch af naar het land waar het leven uit lekker lang lunchen lijkt te bestaan. Vooral ook omdat de Torres totaal nieuw is en er goed en veelbelovend uitziet.
De SsangYong Torres is indrukwekkend
Dit is echt zo’n auto waarvoor je een stapje terugdoet om hem nog eens helemaal goed te bekijken. Wat zie je nou eigenlijk en is hij echt zo gaaf? Kloppen de proporties wel?
Zeker bij SsangYong, dat ooit met de Rodius aanspraak kon maken op de titel ‘Lelijkste auto ooit’. Het oerlelijke model kon destijds duelleren met titelhouder Pontiac Aztek. Maar dat is verleden tijd, net als de merknaam SangYong binnenkort overigens. Want de Koreanen hebben haast om een nieuwe start te maken in een markt die lijdt onder de Chinese storm die met orkaankracht hele merken dreigt weg te vagen.
Een nieuwe merknaam kan dan helpen met een doorstart, vandaar dat SsangYong vanaf nu KG Mobility gaat heten. Als de EVX op de markt komt in het eerste kwartaal van volgend jaar, moeten we hem dus KGM EVX noemen.
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
In alle opzichten een nieuwe start dus voor het derde Koreaanse merk, dat niet in de schaduw kan staan van verkooptoppers als Kia en Hyundai wegens een te beperkt en ongeschikt modellenaanbod. Het waren voorheen de grijskentekenversies van zware terreinauto’s die we hier heel af en toe tegenkwamen. De Torres met 163 pk sterke 1.5-turbomotor is een stuk bescheidener, maar veroorzaakt nog zoveel CO2-uitstoot dat hij hier door de bpm-beprijzing kansloos is. Waar hij in België met een vanafprijs van 36.490 euro al te krijgen is, moet je hier na de bpm-toeslag eerder denken aan zo’n 55.000 euro.
Wil je de volledige review lezen? Kijk dan nu in Autovisie magazine nummer 19!
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
De nieuwe Ford Capri verzet nergens de bakens
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg