Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
![Volkswagen ID.5](https://img.autovisie.nl/images/s2cOsw3jPRWQgCXmwMDLyTyeLHg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fproductiestartid1.jpg)
Meestal grijpen autofabrikanten terug op nevelige doublespeak als het niet goed gaat, maar Thomas Schäfer, topman van Volkswagen, gaat er vol met gestrekt been in. Het gaat slecht in Wolfsburg.
“We hebben de kosten op allerlei gebieden te hoog laten worden”, zei Schäfer in de zomer. Daarom wil hij een uitgavestop. “Alles staat op het spel. Het dak staat al in brand.”
‘Volkswagen is niet gezond’
“Onze processen zijn té complex, té langzaam en té inflexibel”, ging Schäfer door. Patrik Andreas Mayer, zijn financieel directeur, riep zelfs: “Onze autotak is niet gezond. Dit is onze laatste waarschuwing.”
Met deze maatregel maakt China onze elektrische auto’s duurder
Dus gaat Volkswagen nu pittig bezuinigen, zo meldt Reuters. Uit interne documenten zou blijken dat VW-topman Schäfer op een personeelsbijeenkomst heeft gezegd dat het bedrijf “niet meer concurrerend” is.
Toch gedwongen ontslagen
Volkswagen is daarom van plan om ouder personeel met vervroegd pensioen te laten gaan. Ook zouden er nu gedwongen ontslagen vallen, terwijl dat eerst werd uitgesloten.
![Volkswagen](https://img.autovisie.nl/images/WyS6NhacWJOwA9jB5l3bhLAy5H0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FDB2022PA00060_large.jpg)
Volkswagen onderhandelt met de ondernemingsraad over een reorganisatieplan dat 10 miljard euro moet opleveren. Er moet binnen de fabrikant bijvoorbeeld minder bureaucratie komen en minder complexiteit.
Minder modellen en varianten
Dat betekent ook dat het aantal modelvarianten nóg verder wordt teruggebracht. Geen lange lijsten met uitvoeringen en opties meer. Hoe minder variabelen in het productieproces hoe beter.
Zo zorgt Frankrijk ervoor dat Chinese elektrische auto’s geen subsidie krijgen
Ook gaan er modellen sneuvelen, zoals de Arteon. “We richten ons op een klein aantal kernmodellen”, legt Schäfer uit. “Dat zorgt voor minder complexiteit en moet ons hogere winsten opleveren.”
Vraag naar EV’s valt tegen
Net als meer fabrikanten heeft Volkswagen te maken met een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s. Onder meer de productie van de ID.3, ID.4 en ID.5 is recent al eens tijdelijk stilgelegd.
De paus lijkt niet heel blij met zijn elektrische Volkswagens
Ook heeft VW last van de situatie op zijn grootste markt, China. Kopers laten Westerse merken daar steeds vaker links liggen en kiezen voor auto’s van eigen bodem.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Volkswagen Golf 8.5 is top! Maar verkoopt-ie daar beter van?
-
Volkswagen ID.Buzz LWB is 25 centimeter langere zevenzitter
-
Volkswagen ID.Buzz GTX voor supersnelle postbezorgers heeft één toevoeging
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Volkswagen Golf GTI Clubsport: komt de verboden vrucht toch naar Nederland?
-
Dit is wanneer je de goedkoopste Volkswagen-EV kunt verwachten
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Deze Golf was nieuw geen succes, maar als occasion een topkeuze
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk