De paus lijkt niet heel blij met zijn elektrische Volkswagens
Autofabrikanten geven de paus graag cadeaus. In 2017 kreeg hij bijvoorbeeld een Lamborghini, die hij meteen weer weggaf. Nu neemt hij elektrische Volkswagens in ontvangst. Met tegenzin…
Weten we dat zeker? Nee. Maar als we de persfoto bekijken, krijgen we nou niet de indruk dat de paus enorm enthousiast is. Op de foto zie je Franciscus nogal ongeïnteresseerd naar de horizon kijken.
Paus kijkt demonstratief
Hij staat naast een paar Volkswagen-managers, die hun blik smizend (alleen met de ogen lachend) naar de lens richten, en tuurt demonstratief ergens rechts (of eigenlijk links) in de verte.
Volkswagen ID.3 en ID.4 vallen tegen
We begrijpen Franciscus wel. Die onverlichte sliders voor de airco in de elektrische Volkswagens zijn niet erg gebruiksvriendelijk. Ook de gebruikte materialen in het interieur vallen tegen.
Vaticaan klimaatneutraal
Opvallend is dat het Vaticaan zijn vloot pas in 2030 klimaatneutraal wil hebben. Je zou denken dat de ‘Plaatsbekleder van Christus’, zoals de paus wordt genoemd, meer haast heeft om de wereld te redden.
Paus Franciscus krijgt Lamborghini en geeft hem ook weer weg
Maar goed, alle kleine beetjes helpen, dus levert Volkswagen nu veertig elektrische auto’s aan het Vaticaan en later veel meer. Het zijn eerst ID.3’s, ID.4’s en ID.5’s, maar later andere ID.-modellen.
Pausmobiel door de jaren
De paus heeft niet zo’n milieuvriendelijk verleden, met pausmobielen als de Mercedes G-Klasse, de Jeep Wrangler, de Toyota Land Cruiser 70 en de Range Rover.
De pausmobiel is natuurlijk wat anders dan de auto’s die het Vaticaan nodig heeft. Na de moordpoging op paus Johannes Paulus II in 1981 staat het hoofd van de Katholieke Kerk achter kogelvrij glas.
Paus in bescheiden Ford
Paus Franciscus gebruikte, toen hij nog kardinaal was, vaak het openbaar vervoer. Hij reed daarna regelmatig in een bescheiden Ford Focus van de tweede generatie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief
-
Te braaf? Het Volkswagen GTI Fanfest moet zijn draai nog vinden
-
Nederlander vindt mysterieuze verlaten Volkswagen-mijn
-
Volkswagen: ‘Wij maken weinig winst op onze elektrische auto’s’
-
A-segment is niet dood! Volkswagen komt met opvolger Up