Waarom het design van Volkswagen ID.3 facelift niet klopt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fvolkswagenid1-5-1.jpg)
Volkswagen laat een schets zien van de nieuwe VW ID.3. De auto wordt aankomend voorjaar onthult. Met deze illustraties geeft het merk alvast een voorproefje, maar of we daar blij mee moeten zijn…
De Volkswagen ID.3 is een populaire elektrische auto, en dat is niet onterecht. De EV biedt veel value for money, ziet er leuk uit en heeft goede rijeigenschappen. Echter, er zijn ook dingen die de VW minder goed doet.
Volkswagen ID.3 facelift
Zo wordt er al tijden geklaagd over het infotainment van de Volkswagen ID.3. Het gaat niet alleen om de opstarttijd die soms bedenkelijk lang is of de matige voorspelling van de actieradius. Nee, het zijn de knoppen waarmee je het infotainment bedient die de nodige kritiek krijgen. Daarbij valt de kwaliteit van het interieurmateriaal ook tegen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fvolkswagenid3.jpg)
Zelfs oud-CEO Thomas Schäfer merkte dit op en zei: “We hebben naar de ID.3-gemeenschap geluisterd.” Om deze reden werd de facelift van de Volkswagen ID.3 naar voren, 2023, geschoven. “De nieuwe Volkswagen ID.3 zal grote stappen maken op het gebied van kwaliteit, materialen en softwarestabiliteit. Het is een auto die voldoet aan waar we bij Volkswagen voor staan”, zei Schäfer dit jaar nog.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fvolkswagenid2-2.jpg)
Blijkbaar heeft Volkswagen toch niet geluisterd naar de kritiek van klanten en pers. De nieuwe designschetsen laten namelijk geen fysieke knoppen op het stuur zien, maar weer de touchpads. Wel wordt de nieuwe Volkswagen ID.3 uitgerust met een nieuwe generatie software waarbij ook over-the-air-updates kunnen worden uitgevoerd. Zou Volkswagen met nieuwe software de aanraakgevoelige knoppen zo hebben verbeterd dat het nu goed werkt of gaat het hier nog om oude schetsen?
Interieur van ander materiaal
Hoewel de stuurbediening niet veranderd lijkt, is het materiaalgebruik in het interieur wel veranderd. De materialen zijn van betere kwaliteit en volledig diervrij. Tot de standaarduitrusting behoren een 12 inch display, uitneembare bagagevloer en een middenconsole met twee bekerhouders.
Exterieur Volkswagen ID.3 bijna identiek aan pre-facelift
Naast het interieur wordt ook het exterieur aangepast. Een kleine wijziging, want met nieuwe voorbumper met grote luchtopeningen is het verschil enkel vanaf de voorkant echt duidelijk.
VW bouwt de ID.3 facelift net als het huidige model in Zwickau en Dresden. Binnenkort komt hier Wolfsburg bij als productielocatie. De prijzen van het geüpdatete model, zijn nog onbekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro
-
Koopwijzer: Volkswagen Polo – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Dit betaal je voor de duurst mogelijke Volkswagen Golf
-
De Volkswagen ID.3 is vernieuwd, maar het irritantste probleem is er nog
-
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
-
Waarom Volkswagen niet wil dat je de ID. Buzz in twee kleuren bestelt
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Deze occasion wil je: Volkswagen SP2, de VW die je nog niet kent!
-
Volkswagen neemt afscheid van de Up!
-
Car of the Year-kandidaat (7/7): Volkswagen ID. Buzz
-
Dit is de nieuwe elektrische auto van Volkswagen: de ID.7