Volkswagen in de financiële problemen! “Het dak staat in brand”, aldus CEO
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F04%2Fcesar-salazar-z_hrdevcNIg-unsplash.jpg)
Volkswagen-baas Thomas Schäfer wond er geen doekjes om tijdens een toespraak voor zo’n tweeduizend managers. “We hebben de kosten op allerlei gebieden te hoog laten worden”, waarschuwde hij. Daarom moet er per direct een uitgavestop komen.
“Alles staat op het spel”, zei Schäfer, “het dak staat al in brand.” Volgen hem zullen de komende weken erg moeilijk worden voor Volkswagen en hij roept zijn managers op met “kleine overwinningen” te komen.
Volkswagen investeert miljarden in EV-techniek
Volkswagen wil de grootste leverancier van elektrische auto’s worden en dat vraagt om tientallen miljarden aan investeringen. Schäfer gaat proberen de kosten in de hand te houden met een bezuinigingsprogramma, dat de komende drie jaar 10 miljard euro moet besparen.
‘Aanraaktoetsen in het interieur zijn hartstikke stom!’, geeft Volkswagen toe
Financieel directeur: ‘Onze autotak is niet gezond’
“Onze processen en structuren zijn nog steeds te complex, langzaam en inflexibel”, hield Schäfer zijn publiek voor. Zijn financieel directeur, Patrik Andreas Mayer, zei zelfs: “Onze autotak is niet gezond. Dit is onze laatste waarschuwing.”
Investeren in brandstofmotoren blijft nodig
Een bijkomend probleem voor Volkswagen – en ook voor andere fabrikanten – is dat het flink moet blijven investeren in zijn verbrandingsmotoren. Dit omdat de uitstootregels daarvoor steeds strenger worden.
Zo prettig gestoord zijn deelnemers International Volkswagen Bus Day
VW-verkopen in China lopen heel sterk terug
Volkswagen heeft ook last van de situatie in China, de grootste markt voor het bedrijf, waar kopers Westerse merken steeds vaker links laten liggen en kiezen voor auto’s van eigen bodem. Om in het Aziatische land competitief te blijven, verkoopt de fabrikant steeds meer modellen met korting.
Lees ook:
Ook interessant
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze vijf kleine hot hatches zijn messcherp en als occasion spotgoedkoop
-
Hier is eindelijk een elektrische Volkswagen die ‘het volk’ kan betalen