Renault-Nissan-Mitsubishi stoot Volkswagen van de troon
De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance was in 2017 de grootste autofabrikant ter wereld. In totaal kwamen de verkopen ervan uit op 10,61 miljoen. Volkswagen zat daar met 10,53 miljoen net onder. Toyota staat op plek drie met 10,20 miljoen verkochte eenheden.

Volkswagen Group (dat in 2016 de grootste was) is voorbijgestreefd doordat Renault-Nissan eind 2016 Mitsubishi toevoegde aan de alliantie. De geplaagde Japanse fabrikant was vorig jaar goed voor 1,03 miljoen auto’s. Renault en Nissan kwamen respectievelijk tot 3,76 en 5,82 miljoen.
Groei en kostenbesparingen
Algemeen directeur Carlos Ghosn denkt dat Renault-Nissan-Mitsubishi in 2022 zal zijn gegroeid naar ongeveer 14 miljoen verkochte auto’s. De schaalvoordelen van de alliantie moeten tegen die tijd per jaar een kostenbesparing van 10 miljard euro opleveren.
Tien merken
De automerken die onder de alliantie vallen zijn Renault, Alpine, Dacia, Renault Samsung, Lada, Nissan, Infiniti, Datsun, Mitsubishi en het Chinese Venucia.
Emissieschandaal
Mitsubishi is, net als Volkswagen, in een emissieschandaal verwikkeld. De autobouwer heeft in Japan gesjoemeld met de uitstoot van 624.000 compacte auto’s, waarvan 468.000 voor Nissan zijn gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vriendelijke occasion is rustig en toegankelijk
-
Deze leuke cabrio-occasion is betaalbaar en betrouwbaar
-
Deze middenmotor-occasion is goedkoop en relatief praktisch
-
Deze uniek gestileerde occasion is een betaalbare optie
-
Deze EV is nu al een betaalbare occasion
-
Deze nieuwe Renault Boreal mag jij niet kopen
-
Meest eigenwijze luxelimousine is zeldzame occasion
-
Wordt de nieuwe Nissan Leaf zo succesvol als zijn voorganger?
-
Hatchback met stijl is betaalbare occasion
-
Stijlvolle crossover is een zeer ruime occasion voor het hele gezin
-
Degelijke Japanner is inmiddels een goed geprijsde occasion
-
Renault 5 nu onder de 25 mille! Deze belangrijke zaken mist hij