De deal is officieel. Nissan krijgt Mitsubishi in handen door 34 procent van de aandelen in de geplaagde Japanse fabrikant te kopen. Carlos Ghosn, algemeen directeur van Renault en Nissan, neemt de leiding over bij Mitsubishi.

mitsubishimitsubishi


Carlos Ghosn (Renault-Nissan) en Osamu Masuko (Mitsubishi)

Nissan betaalt bijna 2,1 miljard euro voor de aandelen in Mitsubishi Motors, maar verwacht dat de kostenbesparingen voor het bedrijf alleen in het volgende fiscale jaar al oplopen tot ruim 211 miljoen euro. In de jaren daarna zou de overname Nissan zo'n 528 miljoen euro per jaar schelen. Mitsubishi denkt in 2017 bijna 432 miljoen euro te kunnen besparen als gevolg van de deal.

"De partners gaan delen van hun productie, inkoop en productontwikkeling samenvoegen"

Volgens Ghosn zijn er op verschillende terreinen synergievoordelen te behalen. Zo gaan de partners delen van hun productie, inkoop en productontwikkeling samenvoegen en platformen delen. Mitsubishi's plug-in hybridesysteem, zoals dat gebruikt in de Outlander PHEV zit, wordt de standaard binnen de Renault-Nissan Alliantie.

Grootste fabrikanten

Door de overname wordt de Renault-Nissan Alliantie een van de grootste autofabrikanten ter wereld, aldus Ghosn, met een jaarlijkse productie van meer dan tien miljoen voertuigen. Daarmee nestelt het samenwerkingsverband zich tussen gekende grootheden als de Volkswagen Group en de Toyota Motor Corporation.

Vetorecht

De Japanse wet zegt overigens dat een aandeel van minimaal een derde in een bedrijf genoeg is om vetorecht te hebben in het bestuur. Dus hoeft Nissan niet meer dan 34 procent van de aandelen in handen te hebben voor een overname. Mitsubishi Heavy Industries heeft met 20 procent het op een na grootste aandeel in Mitsubishi Motors.

LEES OOK: MITSUBISHI SJOEMELT AL SINDS 1991 MET BRANDSTOFVERBRUIK

Net als Volkswagen is Mitsubishi in een emissieschandaal verwikkeld. De autobouwer heeft in Japan gesjoemeld met de uitstoot van 624.000 compacte auto's, waarvan 468.000 voor Nissan zijn gebouwd. Afgelopen week stelde het bedrijf zijn verwachtingen voor het huidige fiscale jaar bij. Er wordt een verlies van ruim 2,1 miljard euro voorspeld.