Moderne en elektrische Renault 4 lijkt er echt te komen, dit is ‘m!

Alles wijst erop dat Renault binnenkort ook een elektrische en moderne interpretatie van de iconische 4 presenteert. Het is nog niet door de autobouwer zelf bevestigd, maar kersverse patentplaten lijken dat nu wel te doen.

Renault verraste begin dit jaar door een moderne interpretatie van de Supercinq te tonen. Dat was geen studieobject om enkel wat aandacht voor het merk te genereren, maar een concrete voorbode op wat komen gaat. Binnen afzienbare tijd komt Renault namelijk écht met een nieuwe elektrische hatchback als opvolger van de legendarische 5.

Gerucht klassieke Renault 4

Daar blijft het waarschijnlijk niet bij. Kort voordat Renault de plannen voor de toekomst en de nieuwe 5 presenteerde, ging het gerucht dat ook de klassieke 4 weer zou herleven. Die geruchten werden gevoed omdat Renault logo’s en namen voor het model vastlegde. Toen Luca de Meo, de huidige ceo van het Franse merk, gevraagd werd over dat model, antwoordde hij crytpisch. “We gaan nog meer doen met ons verleden”, aldus de Italiaan.

Vandaag krijgen we daar meer inzicht in, want er zijn patentplaten opgedoken van een voertuig dat wel erg sterk op een moderne Renault 4 lijkt. De afbeeldingen zijn al in november vorig jaar door de autobouwer ingediend, maar recent pas door het Europese patentbureau gepubliceerd.

Crossover

Net als bij de moderne Renault 5 zijn er in dit geval een hoop details die terug doen denken aan de legendarische 4. Dat begint natuurlijk bij het koetswerk, want de moderne variant heeft ook een lange, platte neus en is een hatchback. Renault lijkt wel te kiezen voor een crossover-carrosserie, met een wat hogere bodemspeling. Dat is redelijk historisch verantwoord, omdat de oorspronkelijke 4 prima in het ruigere terrein en op het platteland uit de voeten kon. Waarschijnlijk zelfs beter dan het nieuwe model.

Maar er is meer dat een knipoog naar de originele 4 is. De vorm en behuizing van de koplampen, bijvoorbeeld. De (latere) Renault 4 had twee ronde lichtunits die, samen met het iconische grilletje, één paneel vormden. Op de moderne variant zien we een vergelijkbare constructie, waarbij de twee lichtunits ook middels een paneel met elkaar worden verbonden. Ook fraai is de vorm van de zijruit: die loopt vanaf de C-stijl schuin naar achteren, net als het origineel. De C-stijl bevat bovendien een patroontje dat doet denken aan de derde zijruit op het origineel.

Op de achterzijde zien we weinig overeenkomsten, buiten de twee verticaal (en veel hoger) geplaatste achterlichten. Subtiel maar fraai: de meeste ‘Viertjes’ hadden ook twee verticaal geplaatste, rubberen beschermonderdelen op de voor- en achterbumper. Ook die keren (in een andere gedaante en met een andere functie) terug op het moderne exemplaar. Helaas kiest Renault verder voor een conventioneel geplaatste kentekenplaat. Op de originele 4 zat het nummerbord midden op de achterklep.

4Ever

De kans lijkt dus groot dat Renault echt met een nieuwe 4 komt, al zeggen deze patentplaten nog niet alles. Het kan ook een manier voor Renault zijn om ervoor te zorgen dat andere fabrikanten met een vergelijkbaar ontwerp aan de haal gaan. Mocht Renault wel een nieuwe 4 op de markt brengen, dan weten we waarschijnlijk ook al welke naam de Fransen gaan gebruiken. Vorig jaar legde Renault namelijk al de naam 4Ever vast, een naam die we mogelijk terugzien op het volgende elektrische retromodel. Bovendien ontwierp Renault onlangs nog een logo voor de nieuwe 4.

‘Moderne opvolger Renault 4 heet 4Ever’

Renault 4 stap dichterbij