Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 17 mei 2021

Deze occasion wil je: Lotus Elan M100 – sportauto met opmerkelijke historie

Lotus heeft door de jaren heen spectaculaire sportauto’s gemaakt, maar het is misschien wel de Elan M100 die de opmerkelijkste historie heeft. De auto begon als project om een nieuwe doelgroep aan te spreken, maar daar slaagden de Britten, met hulp van General Motors, niet in.

Lotus’ redding – of ondergang?

Lotus begon in 1961 met de productie van de Elan. Deze tweezits roadster met achterwielaandrijving volgde de Elite op, ook wel Type 14 genoemd. De Elan was de eerste straatauto van Lotus met een stalen chassis en een glasvezelversterkte carrosserie. Colin Chapman, die met Team Lotus enorme successen kende in de Formule 1 in de jaren 60 en 70, wilde een lichtgewicht auto met, in verhouding, veel vermogen. Daarin slaagde het Britse merk met de Elan, die slechts 680 kilogram woog maar wel een 1558 cc-motor onder de kap had.

Het leven voor de Lotus Elise en Exige is nu écht voorbij

Lotus wilde in de jaren 80 een leuke, sportieve auto maken om zo een grotere en jongere doelgroep aan te spreken. Dat wilde de autofabrikant echter op een slecht moment: het geld raakte op en dus kon die gewilde auto er niet zomaar komen. In 1986 nam General Motors Lotus over, dat aan de slag kon gaan met een auto die dezelfde filosofie volgde als de originele Elan: klein en sportief, licht maar veel vermogen. Dat eindigde uiteindelijk in de productie van de Elan M100.

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

De Lotus Elan M100 werd in 1990 op de markt gebracht. Dat was later dan gepland, want er waren wat problemen tijdens de ontwikkeling van het chassis, de carrosserie en de soft-top van de auto. Uiteindelijk kwam de M100 er wel: een roadster met voorwielaandrijving, aangedreven door een 1588 cc-motor en versnellingsbak die aangeleverd werden door Isuzu. Het idee van de lichtgewicht auto verdween een beetje: de M100 woog ongeveer 997 kilogram, ruim 300 meer dan haar voorganger dus. De topsnelheid lag rond de 220 km/u, van nul naar zes ging in zo’n 6,8 seconden. General Motors investeerde ongeveer 35 miljoen Britse pond in het project.

Toen de auto eindelijk van de band rolde, volgde opnieuw een probleem. General Motors zag dat de productiekosten van deze Elan M100 hoger lagen dan de vraagprijs en daardoor was de auto dus allesbehalve winstgevend. Na twee jaar productie, waarin ongeveer 3800 Elan M100’s uit de fabriek rolden, moest Lotus de productie staken. Dat was dus een ramp te noemen voor Lotus, dat beoogde om er ruim 3000 per jaar te maken. GM besloot vervolgens om Lotus geheel te verkopen. Bugatti was het bedrijf dat Lotus overnam.

Emira is Lotus’ laatste benzinemodel

Ook als Kia

Opvallend aan de Lotus Elan M100 is dat deze sportieve roadster ook op de Koreaanse markt werd verkocht, onder merknaam Kia. Dat was een van de kandidaten om Lotus over te nemen. Bugatti won die strijd mede dankzij een importschap in Italië van de eigenaar van de Franse autofabrikant, evenals meerdere Opel-dealers. Bugatti merkte dat er nog honderden Isuzu-motoren beschikbaar waren bij Lotus, en besloot er een tweede versie van de M100 van te maken. Maar ook Bugatti ging failliet en dus werd Lotus weer doorverkocht aan Proton, een Maleisische autobouwer. In de tussentijd nam Kia de rechten van de Lotus Elan over en dus kwam die auto ook op de Koreaanse markt terecht. Ook daar was er weinig succes met de Elan: er werden er slechts 1055 van gemaakt, waarvan enkele nog naar Europa werden geëxporteerd.

Kopen of doorlopen?

In dit geval gaat het om de echte Lotus. Van dat merk staan op het moment van schrijven slechts 39 te koop in Nederland, in zes gevallen gaat het om de Elan, blijkt uit een zoekopdracht op gaspedaal.nl. Van die Elans is dit model uit 1992 de goedkoopste met een vraagprijs van 11.450 euro. Dat gaat dan wel gepaard met een hoge kilometerstand: deze staat op 199.211 kilometer, flink meer dan de overige Elans.

Imago

Het is dus meer dan normaal een kwestie van afwegen: niet alleen qua prijs en kilometerstand, maar ook qua imago. Deze auto een flop noemen doet hem geen eer aan, want het is wel degelijk een Lotus. Niet succesvol en anders dan de auto’s waarmee het merk groot is geworden  want die hadden allemaal achterwielaandrijving.  Deze Elan M100 heeft voorwielaandrijving, maar wel gemaakt en getest door de onderstel-guru’s van Lotus. En dat betekent dat deze auto destijds bekend stond als een van de best sturende voorwielaandrijvers. Al met al een Lotus met een bijzonder verhaal.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasion zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Lotus Elan M100 – sportauto met opmerkelijke historie
Sluiten