Autovisie
Autovisie Nieuws 29 jun 2021

Porsche Cayenne Turbo GT Coupé is absolute topmodel

Met de Cayenne Coupe Turbo GT zet Porsche het segment van de snelle en potente SUV’s op scherp. Hij mag dan wel niet de meest potente SUV zijn, het is de snelste op de Nordschleife. De Turbo GT komt er vooralsnog alleen als vierzits coupé.

Het wordt een hete SUV-zomer. Niet alleen komt Porsche met de Cayenne Coupe Turbo GT, Aston Martin stelt spoedig de overtreffende trap van de DBX voor. De Engelsen lieten al weten de meest potente SUV van het model te brengen. Het is een titel die momenteel in handen is van Lamborghini met zijn standaarduitmonstering van de Urus. De Italianen persen 650 pk uit de achtcilinders. Aston Martin belooft daar een schepje bovenop te doen, waardoor het dus ook de Porsche Cayenne Coupe Turbo GT aftroeft. Het is nog even afwachten wat het Engelse eindresultaat zal zijn. Vast staat dat de liefhebbers van een potente SUV meer keuze krijgen dan de huidige Lamborghini Urus, Bentley Bentayga en Maserati Levante Trofeo.

Cayenne GTS krijgt van Porsche weer een V8

Absolute topversie Porsche Cayenne op komst, maar niet de sterkste

90 pk extra vermogen

Porsche wacht niet langer. Weliswaar staat de Cayenne Coupe Turbo GT pas voor september gepland, de Duitsers trekken nu al het doek van de rappe SUV Coupé. Voorin hangt de bekende V8-motor met een slagvolume van 4,0 liter uit de Turbo, maar doordat de techneuten van de Duitse sportwagenbouwer aan onder andere de krukas, turbolader, directe benzine-injectie en de koeling van de inlaat- en uitlaatlucht hebben gewerkt, komt de achtpitter nu met liefst 90 pk extra vermogen. Tegelijkertijd nam het koppel met 80 Nm toe.

Het resultaat is 640 pk aan vermogen en een trekkracht van 850 Nm, waardoor het prestatieniveau van de Cayenne Turbo Coupé verbleekt. De Turbo GT snoept liefst 0,6 tellen van de acceleratietijd 0-100 km/h af, terwijl het 14 km/h harder loopt. Het sprintcijfer ligt nu op 3,3 tellen. De top bedraagt 300 km/h. Met die verhoogde topsnelheid moet de Cayenne Turbo GT, die er alleen als Coupé komt, nog altijd de Bentley Bentayga Speed (niet in Nederland leverbaar) en de Lamborghini Urus voor laten.

Ronderecord

Het draait bij Porsche niet zozeer om de topsnelheid. De Duitsers kiezen voor de rijdynamiek en dus rijplezier. Niet voor niets moest een van de vele prototypes geklokt worden op de Nordschleife, waar de Coupé een tijd liet noteren van 7:38,9 minuten. Het levert de Cayenne Turbo GT het ronderecord in de categorie ‘SUV’s, off-roaders en pickups’ voor de Nordschleife op. Maar dat record komt niet door louter het verhoogde motorvermogen. De Duitser staat op specifiek ontwikkelde performance-banden en beschikt over een automatische transmissie (Tiptronic S) met verkorte schakeltijden, een sportuitlaatsysteem van titanium en aangepast Porsche Traction Management (PTM).

Vergrote achterspoiler

De Cayenne Turbo GT valt direct op door zijn aangepaste exterieur. Aan de voorzijde zijn de luchtroosters een fractie groter, terwijl achter direct het sportuitlaatsysteem met centraal geplaatste uitlaatpijpen en de zijstukken van de 2,5 cm vergrote uitschuifbare dakspoiler opvallen. De carrosserie is tevens voorzien van een opvallende spoilerlip, een carbon dak en zwarte wielkastverbreders waarin 22 inch GT-designwielen schuil gaan.

Logo’s turbo in hoofdsteunen

Het interieur verrijkt Porsche met veel alcantara elementen, zoals op de deuren en de achtvoudig verstelbare sportstoelen voorin en twee afzonderlijke sportstoelen achterin. Verder heeft de topversie ‘turbo GT’-letters op de hoofdsteunen, traditiegetrouw wordt turbo bij Porsche als beeldmerk met een kleine letter geschreven. Porsche neemt de Turbo GT al spoedig in productie, want de eerste orders voor de snelle SUV zijn reeds genoteerd. De levering start pas in september. De voordeligste versie kost op Nederlands kenteken € 276.500.