Is er in Nederland echt een ‘schreeuwend tekort’ aan laadpalen?

De afgelopen jaren schreeuwen allerlei branches moord en brand om het tekort aan laadpalen in ons land. Nieuw onderzoek van de ACEA laat zien dat ons land bij lange na niet het (grootste) probleem is.

Die Europese automobiel-organisatie (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) luidt namelijk de noodklok over de ongelijke verdeling van laadpalen in Europa. Die is namelijk vrij schokkend. Wat blijkt: 70 procent van alle Europese laadpalen staat in slechts drie landen: Nederland, Frankrijk en Duitsland. Dat terwijl de landen samen slechts 23 procent van het Europese oppervlak opeisen. De overige laadpalen, 30 procent dus, staan op het resterende Europese grondgebied (77 procent van het totale continent).

Klein maar fijn

Wij Nederlanders zijn bovendien veruit koploper als het gaat om laadpalen. In ons land staan er momenteel namelijk 66.665, terwijl Frankrijk en Duitsland er zo’n 45.000 hebben. En we weten allemaal hoeveel kleiner ons kikkerlandje is ten opzichte van die grote Europese landen. Roemenië, dat ongeveer zes keer zo groot is als Nederland, telt slechts 493 laadpalen, 0,2 procent van het totale Europese aantal.

Bron: ACEA.

Leaseplan hekelt tekort aan laadpalen voor groei elektrisch rijden

Sowieso staat de ‘top 3’ ver verwijderd van de rest van Europa. Italië, dat vierde op de lijst staat, is namelijk goed voor slechts 5,8 procent van het aantal laadpalen. Nummer drie Duitsland bezit zelf een vijfde van het totaal aantal Europese laadpalen.

Afhankelijk

Het is uiteraard een groot probleem, gezien de autowereld razendsnel elektrificeert. Het succes van elektrische auto’s hangt sterk samen met een betrouwbare en uitgebreide laad- of tankinfrastructuur. “Iedereen die een elektrische of brandstofcelauto wil kopen, is daarvan afhankelijk – of dat nu thuis, op het werk of onderweg is”, stelt ACEA-directeur Eric-Mark Huitema. “Het is tijd voor overheden om vaart te zetten in de race naar groenere mobiliteit”.

Tesla Model 3

Er moet nog wel heel veel gebeuren. In 2030 moeten de CO2-emissies van auto’s immers met 50% zijn gedaald, maar daarvoor zijn wel zo’n 6 miljoen openbare laadpunten nodig. Momenteel staan er in Europa echter nog maar zo’n 225.000 laadpalen.

Slechts 70 palen in Cyprus

Vooral in Zuid-Oost Europa is de aanwezigheid van laadpalen gering. Op Cyprus staan namelijk maar 70 laadpalen, terwijl Malta er 96 telt. Litouwen (174), Bulgarije (194) en Griekenland (275) complementeren de lijst van landen met de minste laadpalen. Overigens zijn twee relatief belangrijke EV-landen niet meegenomen in dit onderzoek van ACEA: het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Logisch, want die zijn geen lid van de Europese Unie.

Ook Rai Vereniging slaat alarm voor groeiend tekort aan laadpalen

De ACEA is overigens niet de eerste partij die dit probleem aan de kaak stelt. Kort geleden trok LeasePlan nog aan de bel, en stelde het dat met name Oost-Europese landen sterk achterlopen wat betreft laadinfrastructuur. Bovendien luidden verschillende organisaties ook al de noodklok voor de situatie in Nederland, want het aantal elektrische auto’s groeit harder dan het aantal oplaadpunten. Er is momenteel namelijk maar één laadpaal per drie elektrische auto’s, terwijl ook vracht- en bestelverkeer snel elektrificeert. Dat er zelfs in Nederland meer palen bij moeten komen, is dus evident. Desondanks blijkt dat we – op basis van dit onderzoek van ACEA – voorop lopen in Europa en er vooral schreeuwende tekorten in de rest van het continent zijn, die de transitie naar elektrisch rijden serieus tegenhouden.

Reageer op artikel:
Is er in Nederland echt een ‘schreeuwend tekort’ aan laadpalen?
Sluiten