Absurd snelle Polestar 5 gaat strijd met Porsche Taycan aan
![Polestar 5, elektrische auto, Porsche Taycan](https://img.autovisie.nl/images/rqyjxaA0rZqIjoGrAVHgYf5PjIU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F654470_20220623_Polestar_5_prototype_at_Goodwood_Festival_of_Speed1.jpg)
Polestar laat voor het eerst een ontwikkelingsprototype van de 5 zien. Het model is een doorontwikkeling van de Precept-conceptcar die in 2020 werd gepresenteerd en gaat de strijd aan met de Porsche Taycan.
De elektrische auto wordt gepresenteerd als absurd snelle vierdeurs GT. De krachtigste uitvoering krijgt 650 kW (884 pk) aan vermogen en een koppel van 900 Nm. Hoe snel de EV accelereert en wat de topsnelheid is, laat het merk nog niet weten.
Polestar 5 gaat strijd aan met Porsche Taycan
De twee elektromotoren van de Polestar 5 worden – net als bij de Porsche Taycan – van elektriciteit voorzien door een 800 volt accupakket.
![Live: Bekijk hier Goodwood Festival of Speed 2024](https://img.autovisie.nl/images/9wwtae-p6YnOeFeMALneIAFBhn4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F654437_20220623_Polestar_5_prototype_at_Goodwood_Festival_of_Speed.jpg)
De architectuur van de GT is gemaakt van ‘gelijmd aluminium’. Door deze platformsamenstelling worden auto’s doorgaans erg licht en heeft de koets veel torsiestijfheid. Echter, productie van deze architectuur is doorgaans vrij prijzig. Toch wil het merk het gelijmde aluminium in massaproductie nemen, net als Lotus al deed bij de Elise en nu ook op de Eletre toepast.
De Polestar 5 is veel groter dan de Britse zustermodellen. Wat de exacte afmetingen van de GT zijn, houdt het bedrijf nog even voor zich.
Polestar 5 gepland voor 2024
De Porsche Taycan-concurrent wordt dit weekend op Goodwood Festival of Speed getoond en zal tijdens het evenement van 23 tot 26 juni twee keer per dag de welbekende heuvel in Engeland beklimmen. Polestar heeft de marktintroductie van de 5 voor 2024 gepland. Hoeveel de elektrische GT gaat kosten is nog onbekend.
![Polestar 5, elektrische auto,](https://img.autovisie.nl/images/rFQNOvqBMbPlxUbCg-lj1KXotRc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F654435_20220623_Polestar_5_prototype_at_Goodwood_Festival_of_Speed.jpg)
Het duurt dus nog even voordat de Polestar 5 de strijd aan kan gaan met de Porsche Taycan en Audi E-tron GT. Beide modellen onderscheiden zich nu van het overige elektrische aanbod door toepassing van het 800 volt boordnet. Gebruikelijk is 400 volt.
Net als Porsche Taycan sneller ontladen door 800 volt-techniek
Hierdoor kunnen de topmodellen van zowel Audi als Porsche, die onderhuids ruwweg hetzelfde zijn, weer snel op- en ontladen. Dit ontladen is belangrijk om veel vermogen te kunnen leveren. Hoe het precies zit met die techniek, legt Peter Hilhorst uit in een video van de Porsche Taycan Cross Turismo.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hot or not? Dit is de opvallendste Porsche Taycan van Nederland
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
Na 2 komt… 7? Polestar begrijpt niet hoe autonamen werken
-
De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT breekt zo je nek
-
Porsche presenteert nieuwe Taycan, dit doet hij beter dan de Tesla Model S
-
Is het einde van Polestar nabij?
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor