Opnieuw verkooprecord voor Ferrari, eind niet in zicht
Ferrari leverde afgelopen jaar een recordaantal auto’s af. In totaal verlieten 11.155 exemplaren de poort van de fabriek in het Italiaanse Maranello. De afzet lag 10% boven het vorige record dat in 2019 werd neergezet.
De groei komt op conto van de grotere vraag naar de types met de V8-motor, zoals de F8 Tributo, Roma en SF90 Stradale. De belangstelling voor de modellen met V12-motor daalde, aldus Ferrari. De Italianen geven aan dat het record niet lang blijft staan. Onder normale omstandigheden zal de afzet dit jaar verder toenemen, terwijl voor 2023 een extra impuls valt te verwachten. De orderportefeuille reikt reeds tot in 2023, zo geeft Ferrari op.
Blanco-bestellingen
Volgens het merk lagen er nooit eerder zoveel bestelformulieren op de burelen in Maranello als nu. Of de fabrikant duidt op de reeds ingediende orders voor de nog te verschijnen crossover, is niet bekend. Naar verluidt hebben de dealers wereldwijd al duizenden blanco-bestellingen binnen. Dit Purosangue gedoopte model moet eind dit jaar worden voorgesteld.
Vierzits Ferrari
Over de auto wordt al jaren gesproken. Met de Purosangue brengt Ferrari de opvolger van de GTC4Lusso, waarvan de productie reeds is beëindigd. De nieuweling neemt de rol van gezins-Ferrari op zich. Het wordt de enige volwaardige vierzitter in het Ferrari-programma.
Ferrari volledig elektrisch
De Purosangue is een van de twee nieuwe modellen dit jaar. De autobouwer lanceert -eveneens eind dit jaar- de productieversie van de Daytona SP3, een op de LaFerrari gebaseerde barchetta. Deze supercar komt er in een gelimiteerde oplage. In 2025 wil Ferrari zijn eerste volledig elektrisch aangedreven model presenteren, terwijl de resterende modellen zullen overstappen op hybridetechniek. Binnen het huidige programma zijn de 296 GTB, SF90Stradale en SF90 Spider reeds voorzien van elektro-ondersteuning.
Verkoopcijfers per jaar
-
- 2020: 9119 stuks
- 2019: 10.131
- 2018: 9.251
- 2017: 8.391
- 2016: 8014
- 2015: 7664
- 2014: 7255
- 2013: 6922
- 2012: 7318
- 2011: 7195
- 2010: 6573
- 2009: 6293
- 2008: 6662
- 2007: 6465
- 2006: 5671
- 2005: 5409
- 2004: 4975
- 2003: 4238
- 2002: 4236
- 2001: 4289
- 2000: 4070
- 1999: 3775
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!