Ferrari Daytona SP3 maakt verzamelaars gek
Na de Monza SP 1 én Monza SP2 introduceert Ferrari zijn derde model uit de Icona-reeks. De auto? De Daytona SP3. Niet dat na de eenzitter SP1 en tweezitter SP2 de SP3 een driezitter is, het is Special Project nummer 3. De 599 stuks die de Italiaanse sportwagen gaat bouwen zijn al verkocht. Ze zijn aangeboden aan de trouwe klanten van het merk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FDaytona_SP3_03.jpg)
Daytona, een naam die nauw gelinkt is aan Ferrari, maar nooit als type- of serienaam is gebruikt. Het is het koosnaampje van de 365GTB/4, dat de media destijds gaf aan de sportcoupé naar aanleiding van Ferrari’s iconische overwinning van de 24 Uren van Daytona 1967. Ferrari pakte tijdens de race een 1-2-3-overwinning met achtereenvolgens de 330 P3/4, de 330 P4 en de 412 P. Niet alleen geeft de racewinst de nieuwe sportwagen zijn roepnaam, ook voor het exterieur van de sportwagen is nadrukkelijk naar de racewagens gekeken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FDaytona_SP3_int_01.jpg)
Bekende afmetingen
De scherpe en voluptueuze lijnen van de 330-types geven de allernieuwste Daytona SP3 zijn karakter. Het is een open tweezitter met een lengte van afgerond 4,69 meter, een breedte van 2,05 meter en een hoogte van 1,14 meter. De wielbasis bedraagt 2,65 meter. Daarmee deelt de sportwagen de asafstand met de LaFerrari, een eveneens strikt gelimiteerde supercar met open dak van Ferrari. Wat maatvoering betreft, komt die limited edition tot achtereenvolgens 4,70, 2,04 en 1,15 meter in respectievelijk de lengte, breedte en hoogte en dus heel dicht bij de afmetingen van de Daytona SP3.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FDaytona_SP3_05.jpg)
Technische basis LaFerrari
Ferrari geeft aan dat de Daytona SP3 gebruik maakt van een carbon fibre chassis, waarbij “gebruik wordt gemaakt van Formule 1-technologieën die sinds de LaFerrari niet meer in een auto voor de openbare weg zijn gebruikt”, zo geeft het merk aan. Net als in de LaFerrari staan de stoelen vast in de architectuur en kunnen pedalen en stuurwiel worden verzet om tot een ideale zitpositie te komen. Voor de LaFerrari kostte het vervaardigen van elke monocoque een volledige dag, wat de productietijd van de gehele gelimiteerde serie heel lang maakt. Ferrari bouwt slechts 599 stuks van de Daytona SP3, honderd exemplaren meer dan het van de LaFerrari Coupé maakte en 390 meer in vergelijking met de LaFerrari Aperta. De Monza SP was gelimiteerd op 499 stuks.
Sterkste V12-motor ooit
Anders dan bij de LaFerrari geeft de fabrikant de Daytona SP3 een atmosferische aandrijflijn zonder elektrificatie. Ferrari lepelt centraal in het chassis een V12-krachtbron. Het blok kent een slagvolume van 6.495 cc, waarmee de cilinderinhoud een fractie groter is dan de bekende twaalfcilinders uit Maranello. Het blok komt tot een vermogen van 830 pk en genereert een koppel van 697 Nm. Het is de sterkste V12 die de Italianen ooit in een straatauto hebben gehangen. Met de trekkracht op de achterwielen zit de Daytona SP3 in 2,85 tellen van stilstand op 100 km/h. Voor de sprint tot 200 km/h heeft de sportwagen 7,4 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt meer dan 340 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FDaytona_SP3_int_02.jpg)
Uitneembaar dakpaneel
Overigens is de Ferrari Daytona SP3 geen permanent open sportwagen. De sportauto wordt geleverd met een uitneembaar dakpaneel. Binnen de Ferrari-geschiedenis is een dergelijke dakconstructie niet nieuw. Zo beschikten bijvoorbeeld de 328 GTS, 348 TS/GTS en F355 GTS al over een uitneembaar dakdeel. Ook de LaFerrari kent een soortgelijke open dakconstructie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FDaytona_SP3_02.jpg)
Zes voor Nederland
Ferrari start de levering van de Dayton SP3 begin volgend jaar. De getekende koopcontracten liggen inmiddels op het hoofdkantoor van de sportwagenbouwer. Ferrari bepaalt wie er een mag komen. Voor de Nederlandse markt komen er ongeveer zes beschikbaar.
Video Ferrari Monza SP2
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit programma is Boer Zoekt Vrouw voor iedereen met een camper, zo daten vanlifers
-
Betaalbaar racen: dit is de BMW M125i van Nederlandse constructeur DayVtec
-
Amerikaanse fabrikant blaast nieuw leven in legendarisch motorblok, en hij wordt bepaald niet kleiner
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving