Bijzonder: geen recordverkoop voor Ferrari in 2020
De afgelopen jaren kon het niet op bij Ferrari. Er werd verkooprecord na verkooprecord gebroken. Maar over 2020 moest de Italiaanse sportwagenbouwer een dreun verwerken. De afzet daalde en ligt weer onder de 10.000 units.
Het is voor het eerst sinds 2015 dat Ferrari géén verkooprecord boekt. Ook is het voor het eerst sinds 2013 dat er niet meer auto’s werden afgeleverd dan in het jaar ervoor. De schuldige is niet het enorme productoffensief dat de Italiaanse autobouwer in 2019 en 2020 uitrolde. Ferrari wijst Covid-19 als boosdoener aan. Door de pandemie moesten de fabrieken in Maranello en Modena voor een periode van zeven weken dicht en die noodzakelijke productie-onderbreking is terug te zien in het aantal afleveringen.
Verplichte pauze
Ferrari zegt die verplichte pauze niet te hebben kunnen opvangen, omdat in de loop van het jaar ook nog eens verschillende producten werden vervangen en geïntroduceerd. De afzet van de 488 leed onder de invoering van de F8 Tributo en Spider, de SF90 Stradale moest in productie worden genomen en de afzet van de Portofino daalde door de lancering van de Portofino M. Bij de V12-types kwam de 812 GTS erbij en verdween de GTC4Lusso. Naar verluidt hebben alle klanten volgens planning wel hun Monza SP1 of SP2 ontvangen.
Wat je nóóit moet doen met het dak van de Ferrari SF90 Spider – Sjoerds Weetjes 216
Forse daling
Ferrari leverde over heel 2020 precies 9119 auto’s af. Dat is 10% minder dan het merk in 2019 bij dealers wegzette en zelfs minder dan het 2018-resultaat. De afzet van de V8-types daalde meer dan 10%. De V12-levering liep 9% terug.
Verdubbeling van de productie
Ferrari groeide in de afgelopen jaren hard. Precies 20 jaar geleden leverde het merk voor het eerst 4000 verkochte auto’s af. In de vier jaar daarna voerde de autobouwer de afzet gestaag op, en in 2005 passeerde de output voor de eerste maal de grens van 5000 units. Al in 2007 lag het volume boven de 6000 units. In 2011 wist Ferrari voor de eerste maal meer dan 7000 stuks te verkoop. Na een dip in 2013 werd in 2016 voor het eerst de grens van 8000 stuks gepasseerd. In 2019 doorbrak Ferrari het ooit gestelde productieplafond van 10.000 stuks. Afgelopen jaar viel het aantal leveringen terug tot onder de 10.000 units.
Verkoopcijfers per jaar
-
- 2019: 10.131 stuks
- 2018: 9.251
- 2017: 8.391
- 2016: 8014
- 2015: 7664
- 2014: 7255
- 2013: 6922
- 2012: 7318
- 2011: 7195
- 2010: 6573
- 2009: 6293
- 2008: 6662
- 2007: 6465
- 2006: 5671
- 2005: 5409
- 2004: 4975
- 2003: 4238
- 2002: 4236
- 2001: 4289
- 2000: 4070
- 1999: 3775
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper