Deze oplader voor elektrische auto’s is voor extreem luie mensen
Als je op werk of thuis aankomt je elektrische auto aan de oplader hangen, het is voor steeds meer Nederlanders inmiddels automatisme geworden. Lotus laat echter een robot zien waarbij je zelf niet meer je EV hoeft op te laden.
Op de Shanghai Motor Show laat het merk de creatie zien. De grote autobeurs werd gehouden van 18 april tot 27 april.
Speciale oplader voor elektrische auto’s
De speciale oplader die zelf jouw elektrische auto oplaadt, is meer een robot dan een oplader. Het geheel zit op een rails. Middels een robotarm wordt de stekker ingeplugd. Vervolgens kunnen er laadsnelheden tot wel 500 kW gehaald worden. Hoewel dit extreem snel is, de Ioniq 6 haalt bijvoorbeeld 300 kW, is de laadsnelheid niet baanbrekend. Tesla levert immers als de Semi vrachtwagen die tot 750 kW kan leden middels speciale laders.
Shock @lotuscars unveiling! But it's not a car – it's a robotic charging device which can top up any electric car at up to 500kW… pic.twitter.com/V82qgmG7MJ
— Autocar (@autocar) April 18, 2023
De Lotus Eletre gaat een laadsnelheid van 420 kW ondersteunen en voor bijvoorbeeld die auto is de laadpaal dan ook gemaakt. Met zo’n Eletre zijn er overigens al meer plekken waar je de volledige laadsnelheid zou kunnen halen. Althans, in China. Nio heeft 17 april in 12 Chinese steden – waaronder Shanghai – laders geplaatst die elektrische auto’s tot 500 kW kunnen laden.
Is het wel zo handig?
Dit soort laadsnelheden zullen in de toekomst gebruikelijker zijn, al zal het gros van de EV’s trager opgeladen worden. Simpelweg omdat thuisladen een stuk goedkoper is. Dat een robot de plug in een elektrische auto steekt, is misschien handig. Echter, zo’n robotarm kost veel geld en echt nodig is het niet. Als we na tientallen jaren nog zelf tanken, waarom zouden we niet zelf stekkeren?
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste