Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 28 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

Deze oplader voor elektrische auto’s is voor extreem luie mensen

Als je op werk of thuis aankomt je elektrische auto aan de oplader hangen, het is voor steeds meer Nederlanders inmiddels automatisme geworden. Lotus laat echter een robot zien waarbij je zelf niet meer je EV hoeft op te laden.

Op de Shanghai Motor Show laat het merk de creatie zien. De grote autobeurs werd gehouden van 18 april tot 27 april.

Speciale oplader voor elektrische auto’s

De speciale oplader die zelf jouw elektrische auto oplaadt, is meer een robot dan een oplader. Het geheel zit op een rails. Middels een robotarm wordt de stekker ingeplugd. Vervolgens kunnen er laadsnelheden tot wel 500 kW gehaald worden. Hoewel dit extreem snel is, de Ioniq 6 haalt bijvoorbeeld 300 kW, is de laadsnelheid niet baanbrekend. Tesla levert immers als de Semi vrachtwagen die tot 750 kW kan leden middels speciale laders.

De Lotus Eletre gaat een laadsnelheid van 420 kW ondersteunen en voor bijvoorbeeld die auto is de laadpaal dan ook gemaakt. Met zo’n Eletre zijn er overigens al meer plekken waar je de volledige laadsnelheid zou kunnen halen. Althans, in China. Nio heeft 17 april in 12 Chinese steden – waaronder Shanghai – laders geplaatst die elektrische auto’s tot 500 kW kunnen laden.

Is het wel zo handig?

Dit soort laadsnelheden zullen in de toekomst gebruikelijker zijn, al zal het gros van de EV’s trager opgeladen worden. Simpelweg omdat thuisladen een stuk goedkoper is. Dat een robot de plug in een elektrische auto steekt, is misschien handig. Echter, zo’n robotarm kost veel geld en echt nodig is het niet. Als we na tientallen jaren nog zelf tanken, waarom zouden we niet zelf stekkeren?

Deze elektrische auto’s vind je nu als betaalbare occasions

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.