Oplaadnetwerk Ionity verviervoudigt aantal laadpunten, echter…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fkia-ionity3.jpg)
De aandeelhouders achter Ionity investeren nog eens 700 miljoen euro in het oplaadnetwerk. Momenteel biedt het bedrijf 400 laadstations. Dat zal in de komende vier jaar 2,5 keer zo veel zijn. Het aantal oplaadpunten zal tegelijkertijd verviervoudigen.
Tot 2025 investeert Ionity in ieder geval in minimaal 1000 oplaadstations in heel Europa. Momenteel heeft de onderneming ‘slechts’ 400 locaties in Europa. Via het huidige netwerk biedt Ionity 1.500 stekkeraansluitingen, maar met de investering kiest Ionity ervoor om het aantal oplaadpunten per station te vergroten. Na de financiële injectie claimt Ionity zo’n 7.000 oplaadpunten in beheer te hebben.
800 Volt-technologie
Ionity kiest onveranderd voor het European Combined Charging System (CCS), de laadstandaard in Europa. Dankzij de 800 volt-technologie van de laadstations zijn onder andere de Porsche Taycan, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 daar eenvoudig op te laden. De palen kunnen tot 350 kW stroom leveren.
Oplaadpark met horeca
De investering maakt deel uit van Ionity’s zogeheten 2.0-strategie. Het grotere netwerk richt zich niet alleen op locaties langs de Europese snelwegen, ook staan er oplaadstations in de buurt van grote steden en langs drukke hoofdwegen. De toekomstige oplaadstations krijgen afhankelijk van de locatie zes tot liefst twaalf oplaadpunten. De onderneming richt zich overigens niet alleen op nieuwe punten. Bepaalde bestaande laadstations krijgen een opfrisbeurt. Waar nu al blijkt waar veel vraag naar snelladers is, komen extra laadpunten, stelt het bedrijf. Verder investeert Ionity in de stations door er een oplaadpark van te maken met eigen horeca. Winkels kunnen zich aansluiten bij Ionity, zo stelt de onderneming.
Aandeelhouders Ionity
Ionity is het oplaadnetwerk van de autoindustrie. De huidige aandeelhouders zijn de Volkswagen Groep met merken als Audi en Porsche, de BMW Groep, Mercedes Benz, Ford en Hyundai Motor Company met Hyundai en Kia. Investeringsmaatschappij Blackrock heeft al aangegeven zich aan te sluiten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wordt de ET5 Touring de doorbraak van Nio in Nederland?
-
MG 4 Electric met 520 kilometer range is opeens 3500 euro goedkoper
-
Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa
-
Dit kost de nieuwe Toyota C-HR in Nederland
-
Aan de filezwaarte kun je zien dat we niets hebben geleerd van corona
-
Hoe duur kan je de goedkoopste auto van Nederland maken?
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Jongeren en randstedelingen de pineut door extreme stijging autoverzekering
-
Elektrische Audi R8 is Tesla Roadster-killer met mogelijk 1700 pk
-
Koopwijzer: Mercedes-Benz CLS (C 257) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V