Oplaadnetwerk Ionity verviervoudigt aantal laadpunten, echter…
De aandeelhouders achter Ionity investeren nog eens 700 miljoen euro in het oplaadnetwerk. Momenteel biedt het bedrijf 400 laadstations. Dat zal in de komende vier jaar 2,5 keer zo veel zijn. Het aantal oplaadpunten zal tegelijkertijd verviervoudigen.
Tot 2025 investeert Ionity in ieder geval in minimaal 1000 oplaadstations in heel Europa. Momenteel heeft de onderneming ‘slechts’ 400 locaties in Europa. Via het huidige netwerk biedt Ionity 1.500 stekkeraansluitingen, maar met de investering kiest Ionity ervoor om het aantal oplaadpunten per station te vergroten. Na de financiële injectie claimt Ionity zo’n 7.000 oplaadpunten in beheer te hebben.
800 Volt-technologie
Ionity kiest onveranderd voor het European Combined Charging System (CCS), de laadstandaard in Europa. Dankzij de 800 volt-technologie van de laadstations zijn onder andere de Porsche Taycan, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 daar eenvoudig op te laden. De palen kunnen tot 350 kW stroom leveren.
Oplaadpark met horeca
De investering maakt deel uit van Ionity’s zogeheten 2.0-strategie. Het grotere netwerk richt zich niet alleen op locaties langs de Europese snelwegen, ook staan er oplaadstations in de buurt van grote steden en langs drukke hoofdwegen. De toekomstige oplaadstations krijgen afhankelijk van de locatie zes tot liefst twaalf oplaadpunten. De onderneming richt zich overigens niet alleen op nieuwe punten. Bepaalde bestaande laadstations krijgen een opfrisbeurt. Waar nu al blijkt waar veel vraag naar snelladers is, komen extra laadpunten, stelt het bedrijf. Verder investeert Ionity in de stations door er een oplaadpark van te maken met eigen horeca. Winkels kunnen zich aansluiten bij Ionity, zo stelt de onderneming.
Aandeelhouders Ionity
Ionity is het oplaadnetwerk van de autoindustrie. De huidige aandeelhouders zijn de Volkswagen Groep met merken als Audi en Porsche, de BMW Groep, Mercedes Benz, Ford en Hyundai Motor Company met Hyundai en Kia. Investeringsmaatschappij Blackrock heeft al aangegeven zich aan te sluiten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur