Ionity voert flinke prijsverhoging voor gebruik snelladers door

Eigenaren van elektrische auto’s betalen momenteel een vast en laag tarief voor het laden bij Ionity, maar dat gaat veranderen. Met ingang van 31 januari verhoogt het bedrijf de prijzen voor het gebruik van snelladers drastisch.

Ionity is een joint venture van onder andere BMW, Volkswagen, Daimler, Hyundai en Ford en bouwt momenteel hard aan het uitbreiden van hun Europese snellaadnetwerk. Eigenaren van elektrische auto’s betalen nu per oplaadbeurt een vast tarief van 8 euro, ongeacht hoeveel stroom er wordt geladen. Maar met ingang van 31 januari verandert dat. Dan is volgens CEO Michael Hajesch de ‘welkomstfase’ voorbij en betaalt de gebruiker 79 cent per kWh. Een flinke laadsessie met een EV met groot accupakket kost dan zomaar tussen de 40 en 50 euro.

Abonnement

Let wel: dat is de prijs voor gebruikers zonder abonnement. Rijd je in een elektrische Audi, Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Volkswagen, Hyundai of binnenkort een Ford, dan betaal je aanzienlijk minder. Audi geeft bijvoorbeeld aan dat hun klanten voor 33 cent per kWh kunnen laden, in combinatie met een maandelijks tarief van 17,95 euro per maand. Eigenaren van een Porsche Taycan laden voor hetzelfde tarief. Ionity nodigt ook andere organisaties en fabrikanten uit om een dergelijk abonnement of tarief af te sluiten.

Eigenaren van ‘grotere’ EV’s van andere fabrikanten betalen nu dus wel aanzienlijk meer. Neem een Jaguar I-Pace met een accucapaciteit van 90 kWh. Moet je gebruikmaken van een snellader, dan is het realistisch dat je dat doet wanneer de batterij nog zo’n 15 tot 20% lading heeft. Wie zijn EV bij een snellader laadt, doet dat tot maximaal 80% omdat de laadsnelheid daarna drastisch afneemt.

In het geval van een I-Pace moet er dan dus 60%, oftewel 54 kWh worden geladen. Dat kost met de nieuwe prijs van 0,79 euro per kWh in totaal 42,66 euro, waarmee je dan (uitgaande van de fabrieksgegevens) 222 kilometer actieradius hebt bijgeladen. Dat komt neer op een bedrag van 19 cent per kilometer. Een voordeel is dat de snelladers van Ionity met een vermogen tot 350 kW kunnen laden, al moet je auto dan wel in staat zijn om ook met een hoog vermogen te laden.

Concurrentie

Een flinke prijsverhoging, zeker in vergelijking met andere snelladers. Fastned, de grootste aanbieder van snellaadstations in ons land, vraagt een tarief van 59 cent per kWh voor klanten zonder abonnement. Met een abonnement of ondersteunde laadpas betaal je aanzienlijk minder, zo rond de 35 cent per kWh in combinatie met een maandelijks tarief. Wel moet je dan vaak genoegen nemen met een 50 kW-lader, omdat 175- en 350 kW-laders op dit moment nog relatief schaars zijn in ons land. Allego, een andere Nederlandse aanbieder, vraagt 0,69 cent per kWh. Tesla-rijders komen er het beste vanaf: zij betalen bij een Supercharger maximaal 25 cent per kWh en laden met een piekvermogen van 250 kW.

Hier moeten we natuurlijk wel een kanttekening bij plaatsen. Een snellader wordt vaak gebruikt in het geval van nood: dagelijks opladen doet de elektrische rijder veelal thuis of op de werklocatie waar er aanzienlijk minder per kWh wordt betaald. In dat geval blijft elektrisch laden en rijden een stuk goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen. Voor de gebruikers die door hun rijpatroon wel vaker genoodzaakt zijn om te stoppen bij een snellader is het natuurlijk minder prettig nieuws.

Nederland

Ionity heeft momenteel 204 laadlocaties met in totaal 860 laadpunten, verdeeld over twintig verschillende landen. Dit jaar moet het aantal locaties uitgebreid worden naar 400 stuks. De witte snelladers vind je nu nog vooral in Duitsland, Frankrijk Noorwegen en Zweden. In Nederland zijn er op dit moment vijf laadlocaties van Ionity met in totaal 20 laadpunten (2x A1, A12, A15, A27, A67). Aan twee locaties (A16 bij Dordrecht en A27 bij Oosterhout) wordt momenteel nog gewerkt.

Reageer op artikel:
Ionity voert flinke prijsverhoging voor gebruik snelladers door
Sluiten