Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 15 jan 2020

Porsche Taycan Turbo S minst efficiënte EV ter wereld

De Porsche Taycan Turbo S verslaat zijn iets minder krachtige broertje, de Taycan Turbo, als minst efficiënte elektrische auto van dit moment. De Turbo S haalt maar 192 mijl (309 kilometer) op een volle lading.

Enige tijd geleden meldden we al het ietwat beschamende nieuws dat de Porsche Taycan Turbo niet erg goed uit de test bij de Amerikaanse EPA (Enviromental Protection Agency) kwam. Zij berekenden destijds dat de auto die meer dan anderhalve euroton moet kosten nog niet eens 325 kilometer op een volle lading kan afleggen onder normaal dagelijks gebruik. Nu wordt het verhaal nog erger, want op de dag van de marktintroductie maakt de EPA bekent dat de Porsche Taycan Turbo S nog minder efficiënt is dan zijn zwakkere broertje.

De helft

Met een volledig opgeladen accupakket van 93,4 kWh komt de Turbo S volgens de Amerikaanse instantie maar 192 mijl (309 kilometer). Het testcijfer komt uit op 68 MPGe, oftewel 50 kWh per 100 mijl (31 kWh per 100 km). Dat moet nogal pijnlijk zijn voor de Duitse sportwagenfabrikant die een bijna twee ton kostende elektrische sportwagen moet verkopen terwijl ze erbij moeten vermelden dat hij bijna de helft van het bereik heeft van een Tesla Model S die ruwweg de helft kost.

Opmerkelijk is dat beide auto’s onderhuids exact hetzelfde zijn. De Taycan Turbo S heeft alleen toegang tot meer vermogen waardoor hij 750 pk produceert in plaats van de 670 pk die de Taycan Turbo heeft. Hierdoor gaat er wel wat efficiëntie verloren, en is de lagere MPGe ook te verklaren.

Minder efficiënt

Eerder legden we al uit waardoor de Porsche Taycan Turbo minder efficiënt is dan een Tesla Model S. Meer daarover lezen kan hier. Meer weten over hoe de auto op de weg is? Dat kan natuurlijk ook. Dries van den Elzen reed met de auto en deelt zijn mening in onderstaande video.