Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 27 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Dit maakt de Porsche Taycan de inefficiëntste elektrische auto

De eerste elektrische auto van Porsche scoort niet heel goed als het aankomt op bereik. Volgens de Amerikaanse EPA is de Porsche Taycan één van de minst efficiënte BEV’s ter wereld. Maar hoe komt dat?

Onlangs kregen we de EPA-cijfers van de Porsche Taycan voorgeschoteld. Hieruit bleek dat de Duitse elektrische auto bij lange na de niet het bereik heeft als dat Porsche ons opgaf. Of tenminste, niet in de echte wereld. De Amerikaanse EPA-standaard is namelijk vele malen strenger dan de WLTP-meetmethode die we hier in Europa hanteren. Een Taycan Turbo zou in Europa maximaal 450 kilometer (WLTP) op een lading moeten kunnen rijden, maar in Amerika kan hij ineens nog maar 324 km (EPA) ver komen.

Dezelfde cijfers

Nu is het belangrijk om te weten dat deze cijfers niet worden tegengesproken door Porsche. Sterker nog, het merk bevestigt ze, en geeft aan dat het dezelfde cijfers uit eigen tests bij de EPA had neergelegd. Ze kloppen dus wel degelijk. Maar hoe kan het dat de Taycan dan zo inefficiënt is in vergelijking met andere elektrische auto’s zoals de Tesla Model S Long Range, of zelfs de Audi e-tron?

Porsche Taycan Turbo S

Jason Fenske van Engineering Explained somt de feiten op en legt uit waar de problemen zitten bij de Taycan. Zo blijkt al heel erg snel dat vooral het gewicht in combinatie met het gebruik van de accu de dikke Duitser parten speelt. De Porsche weegt namelijk niet minder dan 2.305 kilogram. Dat is ruim 15 kilo meer dan de Tesla Model S Long Range die 2.290 kilo weegt. Daar tegenover staat een accupakket van 93,4 kWh, ongeveer 6 kWh minder dan de Model S Long Range, want die heeft 100 kWh tot zijn beschikking. En dat laatste is hierbij enorm belangrijk. Porsche geeft de Taycan-eigenaar namelijk toegang tot maar 88% van het accupakket, waardoor het er maximaal 83,7 kWh beschikbaar is.

Beperken van het laadvermogen

Porsche kiest voor het beperken van het laadvermogen van de batterij zodat hij langer meegaat. Het accupakket kan door de beperking het efficiëntst opgeladen worden en niet degraderen zonder dat de Taycan-eigenaar hier iets van doorheeft. Tesla kiest voor minder levensduur en geeft de klant toegang tot 100% van de accu, maar geeft wel tips voor het beste opladen en dergelijke. Daarmee zorgt Elon Musk ervoor dat zijn voertuig een veel groter bereikcijfer haalt dan de Taycan.

Daarnaast zijn er nog wat andere factoren die ervoor zorgen dat de Porsche Taycan niet optimaal scoort op efficiëntie, maar die laten we aan Jason om uit te leggen in onderstaande video.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.